• Anonym

Det tär på en att leva så fattigt..

Det känns lite tungt just nu, men jag kämpar på lösning, likaså min sambo. Vi väljer dom vägar som finns och det finns så mycket drömmar, som känns så långt borta just nu. Vi bodde nyss själva och kämpade, vi två och vår lilla son som snart är 11 månader. Men min sambo som har industriutbildning, är 24, har provat på andra yrken som arbetspraktik, söker minst 14 jobb i veckan, går runt och pratar, lämnar intresseanmälan, söker via bemaningsföretag, söker i hela länet och ska utöka sökningarna.. går på ams kurser, lär sig lite mer, i snart två år har detta hållit på. Inget jobb. Ingenting. Han kan plugga men är det lönt när man inte ens vet vad man ska plugga?
    Jag är själv 21, mammaledig och 5% invalid och har lägsta mammapenningen. Jag vet inte heller vad jag ska göra men vi tänker och kämpar med att finna lösningar.

Vi sålde våra möbler, tv:n, drog ner på massa saker och nu bor vi hos hans föräldrar. Vi har tak över huvudet men ändå.. hans föräldrar klagar och klagar på min sambo att han aldrig får ett jobb. Men de hjälper inte mer än så, bara klagar och vi slår dövörat till för att orka kämpa.

Sambon jobbade tillfälligt då någon blev sjuk på två åkerin som förare och nu krånglar det med a-kassan och vi får inge pengar än. Aktivitetsstödet för praktiken han gjorde nyss kommer någon vecka efter praktiken. Min mammapenning krånglade och jag fick 2000 mindre. Vi fick låna 1000 kr av hans mamma som hon nu tjatar om. Vi ligger back med en hyra på 3500 (då ingår el, värme, vatten, telefon, internet) och snart kommer det en till från hans mamma. Räkningarna samlas på hög, små summor blir lätt stora men vi ligger inte efter än iaf med dom utan betar av då och då.

La ut liggvagnen, barnkläder och annat på blocket och hoppas skrapa in pengar där. Sonen fyller snart 1.. usch.. tur det finns begagnat iaf..

Lite mat finns, idag måste vi låna pengar av en vän till sonens välling och mat till han..

Ville väl mest skriva av mig.. vi klarar oss, det har vi alltid gjort men snart har vi inga saker kvar. Men vad spelar det för roll, vi har varann men det tär på en. Det gör det..

• Svar på tråden Det tär på en att leva så fattigt..
  • Anonym

Stackare,ni måste kunna gå till sociala för ekonomiskt stöd! Man har rätt till det ,speciellt när ni har en liten..

• Rymdmamma

varför tar ni inte kontakt med socialförvaltningen i er kommun? jag tycker ni borde gjort det innan ni flyttat hem till era föräldrar för att ni hade säkert kunnat få hjälp då.

• Anonym

Vi har levt på socialen men vi "får" mer här hos hans föräldrar så att säga. Tllgång till dator med internet så sambon kan söka jobb. Plus att det oftast finns något att äta, som havregrynsgröt, pasta, ost, mjölk.. Sambons far äter knappt något och min sambons mor bor i 7 mil härifrån och varannan helg kommer hon hem då hon jobbar där..

• mallan75

Kan inte hans föräldrar låta er bo gratis ett tag??? tills ni fått ordning på saker och ting? låter hon er sälja av allt för att få iohop pengar till välling det låter så hä,skt att de inte kan hjälpa er mer. 3500:- är mycket tycker jag.

Gå till socialen och be om hjälp.

Lycka till

Mallan75 med Maja & Emma födda 9/7-06
  • Anonym

Och om det behövs finns det oftast en bil.. som vi får ta om vi ska iväg..

• Bo Peep

Det kanske skulle vara bra för er ekonomi om du jobbade och han var föräldraledig?

• Anonym

Men vad säger soc egentligen om det när vi bor i ett 200 kvm stort hus? Med hans far.

Vi valde detta då det kändes tryggast, tak över huvudet, värme, lite mat, mer när vi kan handla lite. Och ibland bidrar dom med blöjor..

Hans mor är som hon är, klagar på allt. Svårt med känslor. Hon kan inte ge sambon några tusen till släpkörkort då ams slutat med det här men hon kan ge hans bror 10 000 till en nöjesresa och hon kan gå i borgen för sin dotter för att hon vill köpa ett hus som kostar runt miljonen..

Ja, jag vet att soc finns och det finns i våra tankar..

• Anonym

MEN,soc betalar väl ut så ni kan äta er mätta??!!Detta låter jättekonstigt i mina öron.
    Ni kan väl låna bilen ändå,omni bor själva? dator finns väl på abf??

• Anonym

Har din sambo missbrukat pengar innan? Låter som förtroendet är borta emellan din sambo och dem?

• Anonym

Vi klarade inte av att ha 9000 kr per månad med hyra på nästan 3000 (för en etta, billig) plus el, csnlån, lite försäkringar, mat (finns bara konsum och ica här, 7,5 mil till billigaste matstället som willys, lidl), samt blöjor (vi hade tygblöjor ifall att), ersättning till sonen (då amningen inte ville funka)..

Ja, vi funderar på att flytta för att just kunna leva billigare och vi letar efter alternativ och gå till soc igen. Vi har inget emot dem för dom är bra på att hjälpa.

Men just denna månad blev det så här bara för att sambon kört lite här och var, ja då tror a-kassan att han jobbat fullt.. krångel krångel..

Jag har 2årig gymnasieutbildning utan inriktining, gick omvårdnad men klarar ej av det yrket längre för ryggskadan och jag letar efter någon kurs att gå för att läsa upp.

Mat finns, lite, så att man klarar sig iaf..

Svar på tråden Det tär på en att leva så fattigt..