• Mirrebirre

Nån som ha tips på avdrag på deklarationen?..

Om man är heltidsanställd, inte har något extrajobb eller liknande, inga resor till/från jobbet, inget dubbelt boende, inga arbetskläder att göra avdrag för, finns det något annat??

Har inga "affärer" med aktier, hus eller nåt heller...

Men något annat kanske man kan göra avdrag för, som man inte har tänkt på?? Mottager gärna tips...!

• Svar på tråden Nån som ha tips på avdrag på deklarationen?..
  • aster

Böcker som man läser för att förkovra sig inom sitt yrke trr jag man får dra av för?

• Jessica K

aster: gäller det om man är student också?

• aster

Nja, du betalar ju ingen skatt på studiemedlet, så det tror jag inte!
    Däremot vet jag flera som drar av kurslitteraturen när de sommarjobbar inom det yrke de studerar till.
    Själv tappar jag bort kvittona...

• Ungen
    aster skrev 2007-04-14 13:07:36 följande:
    Nja, du betalar ju ingen skatt på studiemedlet, så det tror jag inte!Däremot vet jag flera som drar av kurslitteraturen när de sommarjobbar inom det yrke de studerar till.Själv tappar jag bort kvittona...
    Hmm, intressant det kanske kan ska prova och se. Tack för tipset!
    Nihil est incertius vulgo
  • Jessica K

aster: okej. Ja jag har nog inga kvitton kvar heller ändå så

Har hört något om att man kan dra av för att man typ sommarjobbar på annan ort än vad man är bokförd på.
    Någon som vet mer?

• Mirrebirre

jessica k: det kanske är för dubbelt boende då?

hmmm, inga böcker att göra avdrag för har jag heller....

• Jessica K

Mirrebirre: ja det kan det nog vara.. fast hmm... bodde ju hos mina föräldrar så jag betalade ju ingen hyra dirket

• Nevy

Jag pluggar men har sommarjobbat eller haft a-kassa. Jag drar av för böckerna och har aldrig behövt visa nåt kvitto. Så länge det är rimligt tror jag inte man behöver det. Det värsta som kan hända är väl att man får avslag på avdraget. Eller?

• Ungen
    Nevy skrev 2007-04-14 14:47:51 följande:
    Jag pluggar men har sommarjobbat eller haft a-kassa. Jag drar av för böckerna och har aldrig behövt visa nåt kvitto. Så länge det är rimligt tror jag inte man behöver det. Det värsta som kan hända är väl att man får avslag på avdraget. Eller?
    Ja det stämmer så länge de uppgifter du angett är korrekt.
    Nihil est incertius vulgo
  • lisabeth

Om man sommarjobbar på annan ort än där man är folkbokförd och har ett boende där även om man inte betalar hyra så får man dra av för extra omkostnader vet inte hur mycket med det står säkert på skatteverkets hemsida. Det är ett visst belopp per dag eftersom det anses dyrare att leva när man inte är hemma med mat osv, tror det ligger runt ca 100 kr per dag + "hemresor".

• marina81

Nån som vet om man får dra av för arbetskläder ifall man har ett yrke där man jobbar i sina egna kläder (inom vården)..för man köper ju särskilda kläder att ha där liksom, skor mm..

• Thursday

Endast arbetskläder som är typ skyddskläder får man dra av för. Jag har kostymjobb och köper också särskilda kläder att ha på jobbet, men får ju inte dra av för det

• anja1661

hade en jobbarkompis son drog av för kläder. vi jobbade på förskola o där sliter man ju på sina egna kläder plus att termobyxor o sånt måste man ju ha fast man kanske inte köper sånt om man inte jobbar med baRN...SÅ TESTA!

• Thursday

Men hur resonerar ni nu...?

Man får inte dra av annat än skyddskläder och skyddsutrustning punkt. Fyller ni i saker som inte är där så gör ni avdrag som ni inte har rätt till. Då kan ni ju lika gärna hitta på siffror i största allmänhet?

• brokig

Ja, det är bara skyddskläder (typ särskilda skor med stålhetta, labrock) man får dra av med.

Visst hade det varit härligt om man i kostymyrke hade kunnat dra av för sina kläder. SOm kjolklädd kvinna måste man ju ha nya strumpbyxor dagligen, det är ju extremt dyrt om amn inte köper korviga på H&M.

• brokig

Observera att man alltså inte får göra avdrag för psykoanalys *ATTANS*

• Mirrebirre

tack brokig för den listan, superbra information!

Svar på tråden Nån som ha tips på avdrag på deklarationen?..