• Lady Namárië

Hur fräschar man till en "retrovagn"?

Mamma rotade fram en liten sulky från slutet av 70-talet (ev. början av 80-talet) ur vindsgömmorna. Den är jättegullig, och jag tänkte ha den som extravagn till sonen. Jag kommer dock att behöva fräscha upp den lite först.

Hur har ni fixat till era gamla vagnar? Är det svårt att sy ny klädsel? Har ni bilder att visa?

* Du lämnar väl inte farfar i bilen? - www.familjeliv.se/Bloggar-3-50/b3121p550255.html *
  • Svar på tråden Hur fräschar man till en "retrovagn"?
  • Mamsis

Använd den gamla klädseln som mall, sprätta isär och rita av. Lite pill, men det kan det vara värt men man måste antingen använda ett tyg som mellan lägg eller så måste man använda stadigt tyg som inte går sönder, vagnen utsätts för fler påfrestningar än man tror.

• Lady Namárië

Tack för tipset! Det är ganska fint tyg på den, men jag skulle åtminstone vilja tvätta det och jag vet inte om det är avtagbart. Ryggstödet är dock bara tyg, och jag skulle gärna vilja få dit någon form av mellanlägg som stöd. Det verkar mycket bekvämare, speciellt som ryggstödet bara har två lägen.

* Du lämnar väl inte farfar i bilen? - www.familjeliv.se/Bloggar-3-50/b3121p550255.html *
  • uniMog

LN, om du kommer till sunnydale och träffar mig och pannkis kan du få se hur jag gjorde

Nullus Anxietus
  • jmh

Vi har också en gammal sulky, med dammigt skitigt tyg. Vår klädsel går inte att ta av, om man inte vill sprätta och sy. Och det vill inte jag :) !

Men vi tänkte köra textiltvätt som man använder till bilklädsel. Autosol kanske funkar på metallen, om det är rostigt? Eller 5-56? Vi har inte gjort det än, så jag vet inte om det funkar.

• starless

Jag sydde en ny vändbar sittdyna till vår "nya" syskonvagn. Vart superbra, och allra helst om man tänker på att det var tyg jag hade liggandes hemma. (vaxduk samt. fleece.)

Bild finns i mitt galleri. :)

• Lady Namárië
    Pejgan skrev 2007-04-14 20:08:35 följande:
    LN, om du kommer till sunnydale och träffar mig och pannkis kan du få se hur jag gjorde
    Bilder, darling! Och ja, jag springer förmodligen till dig för att få konkreta råd när jag väl sätter igång!

Jag hittade en vagn på Tradera som liknar min: http://www.tradera.com/_RETRO_Emmaljunga_sulkyvagn_med_tillbehor-auktion-42145284

det kanske kunde räcka att sy en sådan där sittdyna till vagnen istället för att sy om klädseln?
    jmh skrev 2007-04-14 20:11:47 följande:
    Vi har också en gammal sulky, med dammigt skitigt tyg. Vår klädsel går inte att ta av, om man inte vill sprätta och sy. Och det vill inte jag :) ! Men vi tänkte köra textiltvätt som man använder till bilklädsel. Autosol kanske funkar på metallen, om det är rostigt? Eller 5-56? Vi har inte gjort det än, så jag vet inte om det funkar.
    Nej, det verkar som att man måste sprätta här också. Fundersam Metallen är lackerad, men det är ett par rostfläckar nertill. Jag skall kolla upp dina tips. Tack!
  • Lady Namárië
    starless skrev 2007-04-14 20:16:19 följande:
    Jag sydde en ny vändbar sittdyna till vår "nya" syskonvagn. Vart superbra, och allra helst om man tänker på att det var tyg jag hade liggandes hemma. (vaxduk samt. fleece.)Bild finns i mitt galleri. :)
    Snyggt!
  • starless

Lady Namárië skrev 2007-04-14 20:19:43 följande:

Snyggt!
    Hygglo. :) Jag vart nöjd själv, och det var jättelätt att göra. :)
  • uniMog

LN, tvätta av den för hand. Finns jättebra tvätt för bilklädslar som blir som damm som man bara dammsuger bort. Sen syr du en sittdyna att ha ovanpå bara. Jätteenkelt.

Bilder på pannkis vagn finns faktiskt inte men det fixar vi!

Nullus Anxietus
Svar på tråden Hur fräschar man till en "retrovagn"?