• anna apelsin

Varför kliar det i hårbotten?!

Jag har inte löss, det är jag i alla fall 99% säker på.

Oftast kliar det mest när jag blir stressad och irriterad.
    Kan det bero på nåt psykiskt?

Kan det bero på att jag färgat håret en del det senaste halvåret?
    Dock inte på 2,5 månad och kliandet har börjat för ett litet tag sen bara.

Vore tacksam för svar!

• Svar på tråden Varför kliar det i hårbotten?!
  • Flummig

Det kan också vara att du har fel shampoo, smutsigt hår m.m. Så är det för mig iaf!

• anna apelsin

Jaså? Jaha, där ser man.
    Jag använder just nu Gliss, och tvättar det varje dag.

• Gutegirl

Tvätta inte så ofta. Det kan vara seborré,ett slags supermjäll eller vad man ska kalla det för. Gå till doktorn och få cortisonlösning att smörja in med, så blir det bra. Har haft samma.

Släsh Ignåre
  • anna apelsin

Jag "måste" tvätta så ofta
    Gutegirl, syns det om det är seborré? Eller är de enda symptomen att det kliar?

• Jossefjun

Byt schampoo NU! Gliss består bara av vatten, silikon (för att göra håret följsamt) och parfym.
    Kosta på dig ett drygare och skonsammare salongsschampoo!

• ommseif

fick kliande hårbotten pga mjälleksem... alltså brukar inte ha mjäll och fick nån svamp efter att ha färgat håret, så det kliade jättemycket, inte mycket mjäll utan bara om man tittade riktigt noga.
    började använda Head&shoulders mjällshampo och tvätta allt som har kontakt med huvudet så gick det över efter nån vecka/två veckor....

• anna apelsin

Jag som trodde Gliss var superbra...
    Jag letar efter något bra till mitt slitna hår, därför verkade Gliss bra eftersom det blev mer lättkammat.
    Finns det inga billiga bra alternativ?

• Gutegirl
    anna apelsin skrev 2007-04-15 11:17:53 följande:
    Jag "måste" tvätta så ofta Gutegirl, syns det om det är seborré? Eller är de enda symptomen att det kliar?
    Man kan få som små skorpor i hårbotten. Om du inte har det är det antagligen schampoot, och så att du tvättar håret så ofta. Hårbotten torkar ut.
    Släsh Ignåre
  • Ruiz

som många sagt tidigare här.. byt schampo.
    de flesta schampon man köper innehåller typ 80% vatten å 20% luktmedel å sånt som ska 'rengöra'

det är värt att spendera en större slant på schampo man köper hos frisören å det räcker längre för man behöver inte så mycke.
    sen ska ska man inte tvätta håret varje dag.. börja me varannan dag.. det kan kännas äcklit å smutsigt men det ere inte.
    sen kan du börja me var 3dje dag.b

Niccolás & Stefan.. Mina underbara!!
  • Kusin Knase

Skulle personligen rekommendera ett schampo med nässlor i, t ex Urtekram, som är helt naturligt och inte innehåller en massa gifter och zink, som t ex mjällschampon gör. Nässelschampon har samma verkan! Kliet försvinner.

Svar på tråden Varför kliar det i hårbotten?!