• nelami

Räkna ut ungefär hur länge det tar för alkoholen att gå ur kroppen

Finns det nån sida? har för mej att jag sett nån sån..

Sitter och väntar på att kunna köra och hämta min dotter.
    Mår skitbra och känner knappt att jag var ute igår, men borde väl vänta ett tag till. Men har ingen aning om ungefär hur länge man ska vänta. Nu är det 13 timmar sen jag drack iallafall.

• Svar på tråden Räkna ut ungefär hur länge det tar för alkoholen att gå ur kroppen
  • erika86

I körkortsboken står det att man kan räkna med 2cl i timmen. Men det kan tydligen skilja rätt mkt mellan olika personer...

• nelami

Tack!

Men..en starköl, hur många % menas då? Har druckit 2 öl (330 ml, 4,7%) 3 smirnoff ice (275 ml, 5%) Så jag fyllde i 5 enheter starköl för det stämde in bäst. Sen 3 cl sprit, för jag smakade nån klunk här och där av div annat, vin t.ex.
    Och spelar det ingen roll när man slutade dricka?

Fick hursomhelst svaret:

Din promille ligger just nu på 0

Du har druckit sammanlagt 7,25 enheter. Dem kommer du att förbränna på totalt 17 timma(r) och 24 minut(er).
    Du kommer att kunna köra bil kl 10:43 i morgon, när din promille kommer att ligga under 0.2 promille

Klockan 11:39 i dag är du helt alkoholfri.

Så alltså borde jag kunna köra nu?

• Benganfans

Man skall aldrig köra dagen efter även om alkoholen är ute ur kroppen så är man ändå inte fullt konsentrerad...

• SandvikenMamma

Enkel matematik:
    Drack du igår, ge fan i bilen tills imorgon.

Det är allt du behöver veta.

• nelami

Har jag ingen alkohol i kroppen längre så kör jag. Är ensam i bilen och kör på mindre vägar + kör lugnt. Är fullt koncentrerad eftersom jag är medveten om att reaktionsförmågan är försämrad.

Så ni menar att ni aldrig tagit ett glas vin en kväll och kört bil dan efter?

• SandvikenMamma

nelami:
    Precis, det menar jag. Skulle aldrig köra dagen efter.

Det du skriver att du gör låter ju livsfarligt och jag hoppas att jag aldrig möter dig ute på vägarna.

• nelami

Ska du tänka så får du nog undvika att köra alls, för du möter ju garanterat flera stycken som kör MED alkohol i kroppen varje dag..
    Har man ingen alkohol i kroppen borde det väl ungefär vara som att köra när man är trött eller stressad, för att inte prata om väldigt gamla människor som envisas med att köra. Lika farligt.

Jaja, avslutar diskussionen nu, jag vet det jag behöver veta.

Svar på tråden Räkna ut ungefär hur länge det tar för alkoholen att gå ur kroppen