Inlägg från: Pirella |Visa alla inlägg
  • Pirella

Coola stickare, del 2

Hej svejs!

Jag hakar definitivt på den nya tråden!
    Jag har stickat alla delarna till tröjan nu, men jag har inga rundstickor till kragen, så den ligger och väntar lite just nu.
    Under tiden virkar och syr jag solhattar för brinnande livet...

• Pirella

Hej, stickvänner!

Jag har varit lite otrogen och virkat en solhatt...
    Men ni gillar väl mig ändå, va?

Jag ställde en fråga i virktråden, men jag tänkte att jag kunde ställa den här också, för här finns ju en del garnproffs:

Jag köpte ett sånt fint garn igår, och nu skulle jag vilja virka en solhatt till av det. Men jag lite osäker på det här med virkfasthet... Till den första hatten använde jag en 2,5 nål och på garnetiketten står det: "85 m per 50 g; 19 m = 10 cm, stickor nr 4,5". Men på det nya garnet står det: "274 m per 100 g; 22 m x 30 v = 10 x 10 cm; stickor nr 4".

Kan jag virka solhatten av det nya garnet? Ska jag i så fall ha en annan storlek på nål? Gå upp eller ner i mönsterstorlek?

• Pirella

Tack, stenfalk!

Jag gör ett försök, så får vi se hur det blir!
    Håll tummarna!

• Pirella

laven - Tack för den länken!
    Jag hittade massor av fint där, både till vuxen och barn.
    Jag sparar hem och lägger på hög...

• Pirella

Hej flickor!

Länge sen sist...
    Jag kan inte låta bli att asgarva när jag läser Villain´s sista inlägg! Gobbeligock! Är det arabiska...?

Förresten - sambons tröja är färdig (för ett tag sen)!
    Den blev jättefin! Jag tackar stenfalk igen för hjälp med mönster- och garndiskussioner. Jag ska fota den och lägga ut den i galleriet, och så måste ni alla såklart ösa beröm över mig och säga hur bra och fin den blev.

• Pirella

glömde - glad midsommar allihop!

• Pirella

Nä - mönster på engelska är inte grekiska, det är arabiska!
    Ännu värre!

Svar på tråden Coola stickare, del 2