Inlägg från: gröna hönan |Visa alla inlägg
  • gröna hönan

Coola stickare, del 2

Hej!
    Jag har inte stickat på 15 år men blev av någon anledning sugen häromkvällen. Jag letade rätt på en massa alpackagarn och hittade finfina beskrivningar av spetssjalar på nätet. Men oj så komplicerat!!! Jag förstår verkligen inte diagrammen... Jag tror inte jag hann så långt i slöjden att vi stickade spetsmönster. Nu har jag hittat en lite lättare variant som jag tror ska bli bra.
    www.icakuriren.se/ArticlePages/200411/05/20041105123351_Icak594/20041105123351_Icak594.dbp.asp
    Sen SKA jag lära mig den svåra! avigmaskan.typepad.com/photos/mnster/spetssjal.html

• gröna hönan

stenfalk: Jag har på vinst och förlust tagit ett garn jag redan har som är hyfsat svårstickat... Det är ngn sorts alpackagarn som är rätt så tunt och lite luddigt och glest. Ibland får jag bara med halva tråden (grrrrr).

En sak jag inte fattar med sjalen från avigmaskan är ökningarna. Man ska öka 4 m i början och slutet på varje varv och vid sidan av mittmaskan genom omtag. I mitten är det ok, men i sidorna blir det jättekonstigt! Antingen långa hål om jag bara gör omtag genom att lägga garnet runt stickan eller så blir det "trappsteg" i ena kanten om jag gör öglor. Sen ska det då vara 3m rätstickning i början och slutet på varje varv, görs de då innan eller efter ökningen?

Jag vet inte om du fattar något av detta, jag har som sagt inte stickat på väldigt länge...

Och diagrammet ska vi bara inte tala om!

• gröna hönan

Aha, nu fattar jag det där med ökningarna! Jag tolkade det som att det låg utanför diagrammet eftersom det stod i början i texten... Inte konstigt att det inte stämde med maskantalet. Hmm, jag får kanske ta och göra ett nytt försök då! Början har jag klarat av. Men du skriver att det är spetsen på sjalen? Det står ju att den stickas från nacken och neråt så det fattar jag inte heller. För mig ser diagrammet ut som att det är upp och ner om det är nacken man börjar med... Men skam den som ger sig!!! Det är en fin sjal. (Fast helst skulle jag vilja sticka en kiri-sjal, de är verkligen vackra.)

Jag har hunnit 7 varv på ICA-sjalen, den börjar ju med 299 maskor och så minskar man hela vägen. Jag TROR att jag gjort rätt, men det ser man ju först efter ett tag.

• gröna hönan

Nu har jag stickat 20 varv på avigmaskans sjal! Det funkar nu när jag fick rätt på det där med ökningarna.
    Men det är faktiskt som det står; att man börjar i nacken! Det ska bli spännande att se hur den blir.

• gröna hönan

Hjälp!!! Nu är jag här igen... Det är avigmaskans sjal jag har problem med (igen).
    Jag har stickat enligt beskrivningen och stickat diagram 1 en gång. Nu ska man upprepa rad 11-30 ytterligare 6 ggr. Maskantalet har stämt hittils, men hur gör jag nu med mönstret? Det stämmer inte... Det står att man ska "upprepa mönsterrapporten i diagram 1 på bredden en gång mer för varje 20 varv som stickas". HUR gör jag det? Jag kommer fel i förhållande till mittmaskan om jag upprepar rapporten direkt på varv 11. Men det blir fel om jag inte gör något heller...

Suck, jag som kom igång så bra!

• gröna hönan

Hmm. Jag tycker att jag gjort precis som du beskriver, men det blir inte rätt i alla fall. Jaja, jag får försöka igen. Jag har satt i en livlina i alla fall så att det blir lättare att ta upp. Tackar för svar!

• gröna hönan

Just nu är jag SUR. Jag har stickat en sjal efter det här mönstret: www.icakuriren.se/ArticlePages/200411/05/20041105123351_Icak594/20041105123351_Icak594.dbp.asp
    och den blev jättefin. (Fast jag stickade i alpacka.)
    Nu har jag stickat nästan en halv till fast i Kids Mohair och HELT plötsligt har jag gjort något allvarligt fel!!! Det stämmer inte och detta garn är snudd på omöjligt att repa upp... Jag tror att jag hittat felet, börjar sticka igen och så är det kört igen och så måste jag backa igen och så blir det konstigt och så... Jag blir galen! Jag kan ju mönstret utantill så jag blir så arg på mig själv!

Men det är nog för varmt för att sticka. Egentligen.

• gröna hönan

Sjalen tog nog 3-4 veckor att sticka när jag väl hade kommit på hur det hela skulle gå till... Eftersom man börjar med 299 maskor och sen minskar och minskar så känns det som att det går jättesnabbt på slutet. Jag rekommenderar verkligen att sticka på rundstickor, annars blir det för tungt och jobbigt att hålla.

Svar på tråden Coola stickare, del 2