Inlägg från: Muminlina |Visa alla inlägg
  • Muminlina

Coola stickare, del 2

Hej hej
    Här kommer jag, stickar på som bara den på ytterligare ett projekt, en liten kofta till min barndomsvän som ska ha barn i maj. Å så har jag lite kvar på rosaglitterraggisarna, o mormorsrutefilten till min systers bäbis i augusti men sen - ska jag börja sticka bäbiskläder till mig!!!!! Som jag har längtat efter det!!! Helt underbart, har massor av fina mönster sparade, o eftersom det blir i december kan det bli massor av varma goa kläder
    Ha det så gott i sommarvädret

• Muminlina

Hej hej på er alla!
    Jag har en efterlysning: Er vackraste sjal! Jag är bjuden på bröllop i augusti och vill då ha en fin stickad sjal. Jag är dock ny på avancerad mönsterstickning, men jag vill gärna lära mig... Så om ni har lust får ni gärna skicka länkar till mönster på era favoriter
    Ha det gott!!

• Muminlina

Stenfalk:
    Jag hade nog tänkt mig en ganska skir sjal, men inte alltför genomskinlig, eller inte för stora maskor... Spets eller något slags hålmönster.
    Vilken i galleriet är Faux russian stole? *dum*

• Muminlina

Å ja den sjalen är verkligen vacker, men jag tvivlar på att jag klarar av den... Ska kolla upp böckerna, alltid roligt med mer referenslitteratur
    Tack snälla, ha det gott.

• Muminlina

Wow, den var riktigt snygg... Tack Laven! Ska kolla in mönstret noggrannare imorgon o se om jag fixar det, nu är det dags att nana

• Muminlina

Tack stenfalk, jag ska försöka tro lite mer på mig själv när det gäller mönstren då

• Muminlina

Tack Miyak, jag har kollat maaassor av mönster nu - kul!!!

Jag har lagt in ett kort på mina rosa glitter raggisar som jag stickade till min systers lilla prinsessa nu när hon fyllde 3år, hon sprang omkring i dem hela kalaset o visade alla hur fin hon var *stolt*

• Muminlina

Semper: Vad är det för dopklänning? I nån barn/föräldra tidning nyss? *ler hemlighetsfullt*

• Muminlina

Villain: Sååå söta!!! Helt fantasiska ju!

Jag sitter här o är mäkta irriterad!!! Fick tidningen "Kreativa Kvinnor" av min syster häromdagen med en vädjan; Snääälla, sticka denna söta mobil åt bäbben!! Visst, självklart ska jag göra det, har gjort en gris o tänkte nu tag i elefanten - då är den inte med i beskrivningen!!! Illa, illa... Visst, jag får göra sköldpaddan o kålmasken först o ringa o klaga på måndag, men visst är det dåligt?! Grrr...

• Muminlina

Cirrus: Självklart ska ni få se den Det tar säkert ett litet tag, gillar inte riktigt att sticka 9 maskor runt runt på strumpstickor, det är ju sååå pilligt!
    Sen ska jag fixa beskrivningen till elefanten oxå, men jag lägger in en bild så fort allt är klart

• Muminlina

Semper 73: Tilda Lamé är från Svarta fåret och är precis som vanliga Tilda, 50% bomull, 50% akryl fast med en liten tunn metalltråd som är i guldfärg. Är mönstret från en föräldrar/barn tidning? Isf kan jag verkligen rekommendera dig att göra den, det är en väninna till mig som har stickat upp modellen som är på bilden i tidningen o den är jättefin!! Hon som gjort mönstret bor här i Lidköping så hon kommer till vår garnaffär o fråga om vi vill sticka upp saker åt henne ibland
    När jag kände på klänningen tyckte jag inte att metallen kändes, den är ju så tunn. Jag kanske inte skulle välja att sticka en babybody i det men en dopklänning har man ju inte på bäbben speciellt ofta
    Är det nått mer du undrar - fråga på!!

• Muminlina

nelie: Svarta fåret har mönster på pippitröjor i vuxenstorlekar, tror de går upp till XXL. Garnet de använder i mönstret är Freja, ett syntetgarn till stickor 4, men jag brukar rekommendera kunder att ta det i ett ullgarn ist, hos oss har vi Juvel som är i samma tjocklek.
    Lycka till, o fortsätt gärna fråga

• Muminlina

Gröna hönan: Indicita alpaca finns fortfarande/igen!! Jag hade uppe en kund för någon månad sen som blev helt till sig när hon fick se garnet - hon höll på att sticka en tröja i det garnet men hon hade nästan slut på det o letade efter något dylikt så hon kunde sticka klart, o hon hade köpt det för en massa herrans år!
    Lite ointressant pladder, men ändå

• Muminlina

Gröna Hönan: Ursäkta mig, jag glömde ju säga att din sjal verkligen är vacker!!!! Helt fantastisk!!! Bra jobbat! Jag skulle nog inte våga mig på att börja sticka en sån...

• Muminlina

Hej stickande vänner, tänkte klämma in en virkfråga här om det går bra?
    Hur gör ni när ni virkar ihop mormorsrutor till en filt?

Jag fick visat för mig att man skulle lägga rutorna räta mot räta och virka ihop dem med fasta maskor genom "hela" maskan, men jag tyckte inte det blev snyggt! Så jag gjorde en variant där jag bara virkar genom bakre maskbågen, då syns rutorna bättre... Jag är helt ny på detta så jag känner mig lite förvirrad... Sen tycker jag att den blir lite bucklig, rutorna är väl inte exakt lika stora, kan man pressa på filten när den är klar?

Ha en skön helg!!

• Muminlina

Tack Villain, det var ju så som jag inte fick till det snyggt, jag kan ju inte virka egentligen...

Svar på tråden Coola stickare, del 2