Inlägg från: Zyzter Zäta |Visa alla inlägg
  • Zyzter Zäta

Coola stickare, del 2

Ok... TACK!! Men repas den bara upp en gång då? Inte så det blir som när man tappat en maska och den vandrar ner genom hela arbetet?
    Kan jag istället lyfta varannan maska? Spelar det någon roll tror du? Det ska bli (håll i dig!) en FILT. Men jag LOVAR nu (tror jag) att det ska bli den sista... för jag har fått lite andra mönster att jobba med också.

Har du några bra idéer på kanter när man virkar? Jag kan göra picoter och så "kedjor" av luftmaskor och det gamla vanliga - stolpar och/eller fasta maskor... Har googlat på "virka spets" och "virka kant" men inte hittat något mönster...

PS: Du borde snart börja kunna debitera för all hjälp du ger!

• Zyzter Zäta

Ängelbängel: Det var billigt för ett täcke i lappteknik! Min svärmor har tagit flera tusen för ett fullstort lapptäcke och folk vallfärdar för att få köpa dem. Det är otroooooligt mycket jobb med att göra dem men det är inte alla som förstår det förstås... Sedan är materialkostanden rätt hög på dem också eftersom det går åt många olika sorters tyg.

• Zyzter Zäta

Ytterligare några frågor:

Hur gör ni när ni minskar från rätsidan, dvs stickar ihop två maskor? Stickar ni i bakre maskbågen eller "som vanligt"?`

Sträcker ni de olika plaggdelarna (tröja) före montering eller hela plagget när det är monterat?

• Zyzter Zäta

Nelie: På grunnebogarn.se har de både mönster och garn till pippitröja. Vet inte om den finns till vuxna dock.
    Menar du att ränderna ska vara raka och inte "taggiga" eller tvärtom? *förvirrad*
    Det går ju i så fall att styra själv.

Svar på tråden Coola stickare, del 2