• laven

Coola stickare, del 2

Lynley - Tänk dig sånt där vanligt akrylgarn som finns överallt.... den tjockleken (självklart måste det inte vara akryl, men just sånt garn är så himla vanligt). Jag kan dock inte rekommendera några garnmärken, för jag vet inte vad som finns i Sverige längre.... här finns (i akryl) Bernat och Lions Brand. I ull kan man köpa till exempel Patons Merino Classic Wool.

• laven

Det går säkert jättebra, Lynley. Fastnar du kan du ju alltid be om hjälp.

Tyvärr kan jag inte hjälpa Villain. Jag har inte virkat på evigheter.

• laven

Pröva en annan ökning. Du kan t.ex. sticka i bågen som är mellan maskorna. Se till att du vrider den innan du stickar bara, annars blir det ett sånt fult hål.

• laven

Svårt att hjälpa till - det är väl du som ska ha den.... Men jag skulle nog valt antingen Aegean eller kanske t.o.m. Marine, för turkosblå (peacock blue) är jättefint, och skulle dessutom vara ett passande val till mönstret.

• laven

Ha ha, där ser du. Bättre att du väljer själv. Vänta en stund till så kan vi nog föreslå resten av färgerna också. Bottle green ser fin ut.

• laven

Villain - jag rekommenderar att du börjar med något som tilltalar dig. Det är det viktigaste. Jag lärde mig t.ex. att sticka flätor på Celtic Knot (fast jag vet att jag inte är riktigt klok). Efter den känner jag mig som en expert!

Sen kan du ju försöka att välja ett lite lättare garn - inte något lurvigt angora/mohair garn eller nåt jobbigt som bara delar sig - det underlättar ju projektet.

• laven

Stenfalk - du får väl sticka två eller tre påfågels-sjalar då!

• laven

Jag gillar Harmony Guides - iallafall den med Aran stitches. De andra har jag inte tittat i än, men jag tror att de är ganska lika i stilen. De har en massa olika stitches (kommer inte på vad det heter på svenska.... mönster låter fel, men i Aran stitches är det över 200 olika flätmönster i) som man sedan kan använda till att designa något eget. Sensational Knitted Socks är i samma stil, fast för strumpstickning.
    Dock får man ju inga färdiga mönster, men jag tycker sånt är roligt att göra själv.

• laven

Vad ska du sticka därur? Jag tycker Faux Russian Stole ser jättefin ut - men tycker mig minnas att du redan stickat den - och även den stora sjalen med celtic knot och enhörningar på.
    Lite knepiga saker i slutet på den boken, t.ex. den stickade båten, eller den rysliga kappan i plastpåsar, men det var väl de "udda" sakerna.

Svar på tråden Coola stickare, del 2