• laven

Coola stickare, del 2

Kerstin: Om du stickar mössor behöver de ju inte tvättas lika ofta. Eller kanske tofflor. Men filtar och tröjor behöver tvättas ofta och då är det mest knöligt om man måste handtvätta. Som nybliven mamma har man en del annat för sig och att handtvätta en filt ett par gånger i veckan står inte högt upp på listan kan jag lova.

Men när de växt till sig lite kan man ju hålla saker rena lite längre. Iallafall för en del barn.

• laven

Mitt provgarn har inte kommit ännu - kollar brevlådan ivrigt varje dag - så jag vet inte riktigt vad det ska bli. Har just påbörjat ett par strumpor. Tjuvstart på resestickningen. Den 6e bär det av till Istanbul en vecka med maken (utan barn!) och jag tänkte jag kunde sticka på planet. Men så fuskade jag och påbörjade tån igår, så man skulle kunna sticka mönstret direkt på planet. Och nu är jag väldigt sugen på att fortsätta......
    Annars har jag ju mitt hemlighets-projekt. Hoppas bli färdig innan nästa fredag, men jag är inte riktigt säker på om jag hinner. De stora delarna blir nog färdiga men kanske inte kanterna.

Jag gillade tröjan också. Precis som du säger, flätorna och hålen var fina, men själva formen på tröjan var lite ho-hum, så jag skulle också ändra den.

• laven
    stenfalk skrev 2007-06-27 20:37:20 följande:
    laven: Har det inte kommit än? Till mig kom det på två dagar. Tyckte att det var hur snabbt som helst med tanke på hur långt det har åkt. Och garnbeställningen kom på en vecka sen.
    Nej det har det inte och jag har väntat en vecka.... sgrmpf! Iofs brukar det alltid ta lång tid för oss att få post från USA. Vet inte varför, men mamma blir alldeles galen var gång hon försöker skicka något hit. Det tar ju hur lång tid som helst. Men om du kunde få det på två dagar (?!?) så borde ju mitt kunna krypa hit på en vecka, tycker man.
  • laven

Nu har jag fått mina yarn samples!!!!

*dansar runt*

• laven

Jag fick ett Superfine Merino och JaggerSpun Zephyr i både lace och dk weight

Så nu kan jag leka lite....

• laven

Ängeln: Från www.sarahsyarns.com i Brooklyn (New York). Jag vet inte vad frakten kostar till Sverige, men det var inte dyrt. Det fastnade heller inte i tullen så man behöver inte betala extra tull. Garnen är också väldigt prisvärda.

• laven

Vem var det som bad om boktips förresten? Villain, kanske?
    Jag fick iallafall 2 Harmony Guides till från biblioteket igår, och det är väldigt trevliga också. Jättefina stick-mönster att inspireras av.

• laven

Jag beställde 3 provgarn och två färgkartor (2 av garnerna var "samma" bara olika tjocklek). Men min frakt var lägre....

• laven

Stenfalk> Ja, och självklart var det därför den var lägre. Jag tyckte det var riktigt billigt även jämfört med andra paket jag skickat och mottagit ($1.93). (Sen blev det ännu billigare eftersom jag av någon underlig anledning inte ens behövde betala frakten, men det är ju en annan sak.)

Stenfalk, jag måste gräla lite på dig. Det är ditt fel att jag ens TITTADE på Mystery Stole, och nu vill jag genast börja. Hmpf. Men jag hinner ju inte. Men det vore så roligt. Och jag har ju ett garn..... Usch vad besvärligt. Det enda dumma är att jag gärna skulle vilja att det kunde bli färdigt till mammas 60årsdag, men sista ledtråden postas ett par dagar efter. Men kanske är det trevligt till mig med? Gah! Vad skulle du nämna detta för?

• laven
    stenfalk skrev 2007-07-02 20:09:35 följande:
    Själv sitter jag och stickar på Mystery Stole nu. Den är hur rolig som helst. Fast jag har inte kommit så långt än. Det går fortfarande att gå med i ett par dagar till. Ingen mer som ska vara med på det roliga? groups.yahoo.com/group/mysterystole3
    Jo, har redan gått med och är nästan färdig med clue 1. Gräla, gräla, nedrans Stenfalk som lurar med mig på sånt här.
  • laven

Stenfalk: Till MS3 använder jag ett alpacka strumpgarn i charcoal gray. Det är lokalproducerat i den lilla by jag bor i - åker man in till själva "centrum" (dvs på huvudgatan) kan man mellan bondgårdarna se en alpacka farm. Det är tjockare än vad som anges, men jag vill hellre ha en sjal (bredare och varmare) än en stola. Det ser bra ut. Lägger upp kort i bloggen snart.

Mitt andra projekt går bra. Ena kanten är färdigstickad och nästan fastsydd (kanske 10-15 cm kvar att sy fast) och sen har jag bara andra kanten kvar, och lite renskrivning. Det blir antagligen i augustinumret (hoppas jag), men kanske, kanske inte förrän september. Det beror på dem. Det är ju inte direkt ett sommarprojekt, så de vill inte ha det mitt i sommaren.

• laven

Jo, jag ser inte skillnaden på alpackor och llamor.... Tvi!

• laven

Magda - sticka bara lite i taget så går det nog bra. Själv skar jag av mig halva fingertoppen i söndags, så jag har väldigt svårt att hålla stickorna. Man kunde ju tro att vänster långfinger inte används så mycket, men vänsterstickan ligger rakt emot såret när jag håller den. Aaaaj. Hoppas det växer tillbaka och ihop ordentligt.

• laven

Magda- nej, det vill jag inte se. Iallafall inte just nu. Det är tillräckligt att titta på min egen finger... urk!

• laven

Så har jag gjort färdigt första ledtråden.... nu är det bara att vänta till fredag. Fast jag har ju lite annat att sticka på däremellan. Hur går det för dig, Stenfalk?

• laven

Ängeln: Det är en del av ett mönster. Det är bara att sätta igång och sticka, fast man vet ju inte hur hela grejen kommer se ut när den är färdig, utan mönstret slutar efter 100 varv.

• laven

Ängel: Det låter ju jättespännande. Men man får nog räkna med att de som stickar är bra på att designa egna mönster isåfall.

• laven
    ÄngelBängel skrev 2007-07-05 09:18:17 följande:
    laven: Förstår på stenfalks inlägg att det finns en bild på din MS någonstans. Hittar den inte i ditt galleri, kan man få se den ändå? Tycker att det låter lite spännande med pärlorna tex.
    Inboxar en länk.
  • laven

Hej allihopa i sticktråden. Tittar in helt kort på semestern och ber om förslag på bra garnaffärer i Göteborg. Jag är mest intresserad av något extra fint garn - typ "sånt man inte köper hemma" - så förslag emottages tacksamt. Vi kommer vara i Sverige i början av augusti.

Stenfalk har vid tillfälle nämnt Klippans Garn på Bohusslöjd. Fler ställen jag borde titta in på? (Betänk att jag har 3 barn och en make som kanske inte vill tillbringa flera dagar att handla garn.... )

• laven

Lynley: Var ligger Strikk? (Jag känner väl till Gbg då jag är uppvuxen i de trakterna. Men jag stickade inte mycket då.... )

Svar på tråden Coola stickare, del 2