• Ragnar

Barn som inte vill ha cykelhjälm?

Hur får man en 1,5 åring som absolut inte vill att ha cykelhjälm?
    Vi började cykla med honom för en månad sedan och varje gång har det varit gråt och protester för att han inte vill ha hjälmen på sig. Två gånger har han till och med lyckats få av sig hjälmen själv. Vi har samma problem i stallet eftersom vi vill vänja honom vid att ha hjälm från början, även om hästen bara står stilla och någon håller i honom. Fast han tycker ju att det är så kul både att sitta i cykelkärran och att rida. Så han verkar mest bli frustrerad och arg eftersom han vet att man måste ha hjälm på sig men absolut inte vill.
    Både jag och min man har självklart både cykelhjälm och ridhjälm. Så han ser ju att vi andra har. Vi har även provat lite olika hjälmar fast det gör ingen skillnad.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-02 12:42:06:
    Problemet är nu löst. Vi la in hjälmen i han rum och efter att han ignorerat den i en vecka började han nyfiket studera den och i förgår stod han framför spegeln och provade hjälmen. Både igår och dag har vi varit ute och cyklat med hjälm utan protester.

• Svar på tråden Barn som inte vill ha cykelhjälm?
  • Smultron ett

har man ingen hjälm får man inte cykla. så är det bara. det kommer han fatta tillslut, ställ undan cykeln tills han tar på sig hjälmen.

• annbom

Kanske har ni "dilat" mycket med honom i andra situationer och han har då fått sin vilja fram trots att ni sagt nej från början, men han kommer att ge med sig till slut om ni framhärdar med att man har hjälm på sig. Hells ska ni inte göra någon grej av det med att byta ut hjälmen mot andra hjälmar utan sätt på han hjälmen och visa att ni menar allvar, dvs byt inte till någon annan hjälm. Ni kommer att lyckas även om det känns svårt just nu.

• Björnes Magasin

Då får man inte cykla! Helt enkelt. inget tjafs om saken!

• Blue Dragon

Ingen hjälm ingen cykeltur. Simple as that.

• Ragnar

Det är just det vi har gjort hittills. Ställt in cyklarna (eller hästen) igen. Så det är väl bara att fortsätta med det även om det är tråkigt nu när det är vår. Vi hade nämligen tänkt sluta använda bilen om vi inte ska ända in till stan. Men vi får väl fortsätta att köra tills lillen går med på att ha hjälm.
    Detta med hjälmen är det enda som han protesterat mot på detta sätt.
    Det verkar inte som att han säjer nej till hjälmen för att protestera mot något mamma och pappa sagt.
    I går studerade jag honom lite närmare då vi hade hjälmbråket (vilket slutade med att det inte blev någon cykeltur) och det verkar som att han tycker att det är obehagligt att ha hjälmen knäppt under hakan. För protesterna börjar inte förrän vi knäppt hjälmen och det bandet under hakan som han river och sliter i. Själva hjälmen brydde han sig inte om. Men en oknäppt hjälm gör ju ingen nytta.

• Blue Dragon

Kanske knäppljudet skrämt honom på något sätt eller om huden fastnat som gör att det blir obehagligt.

• mammatillpojkar

för oss är det inga problem för jag har alltid cykelhjälm på mej.. då ser min son att man ska ha det och därför är det aldrig något problem, vi började cykla med honom när han va 10 månader (han är snart 20 månader)
    ser han nån som inte ha cykelhjälm så pekar han direkt på huvudet och säger AJ! för det har vi sagt att man får om man ramlar och inte har nån hjälm
    men OM vi skulle ha haft det problemet så hade vi absolut itne cyklat med honom, efter ett tag så lär dom sej att man måste ha hjälm.
    och om han lyckas få av sej hjälmen så sitter den ju inte tillräckligt hårt

• Ragnar

Sockan: Ja, han kanske inte tycker om knäppljudet. Att han klämt sig i spännet har jag inget minne av. Fast det kanske har hänt utan att vi märkt det.

Annars har han ju som sagt aldrig sett varken mamma eller pappa eller någon annan i den närmaste famljen varken cykla eller rida utan hjälm. Jag har heller aldrig tidigare hört om barn som inte vill ha hjälm. Vi kanske skulle börjat låta honom provat att ha hjälm tidigare trots att han inte cyklat tidigare. Kanske lättare att vänja mindre barn vid hjälm. Fast det är ju för sent nu.

• Blue Dragon

Låt han ha hjälmen på sig hemma utan att knäpp till en början. Sen så kan ni ju fråga lite då och då att om ni får knäppa så att den inte ramlar av. Ja eller nåt sånt.

• annbom

Ragnar: Vår son vill inte heller ha hjälmen, men när vi väl börjat cyckla så glömmer han bort att han har den

• ifent

Ja hjälm skall man ha, alla mina barn tar på det utan protest de vet att de inte får cykla annars, tom 14 åringen med jämnårig kompis tog på sig hjälmarna utan att blinka blev imponerad....

Svar på tråden Barn som inte vill ha cykelhjälm?