• abovo

När kan de... klossar, form, pussel och färg

Jag är bara nyfiken på när barn kan lägga enkla pussel och sortera klossar efter form? Min son är 17 månader och lägger sina pussel och sorterar klossar supersnabbt nu, han är så stolt och klappar händerna efteråt, jättegullig.
    Han försöker också lära sig färgerna och brukar få rätt när det gäller grönt. Ibland kan han färgerna ibland inte, det verkar hänga ihop med om han är trött och okoncentrerad eller inte.

Både jag och pappan är så stolta över honom.

• Svar på tråden När kan de... klossar, form, pussel och färg
  • JennieL

Min dotter är nu 2 år å kan grundfärgerna + rosa, vit, svart, orange, brun, grå, lila...
    Hon kan bara stjärna och hjärta, ibland rund men helt 100 på den
    Alla pussel som hon har kan hon ju utantill, nya pussel tar ett litet tag å lära sig sen kan hon dem utantill oxå...

• snillis

Min son är 18 månader och är inte ett skit intresserad av vare sig pussel eller klossar - har aldrig varit.

• Ankissen

Elliot är 17 månader och bryr sig inte ett smack om färger, pussel, klossar och liknande!

Mamma till världens sötaste Elliot
  • Peztis

Det är nog väldigt olika...
    För sonen lossade det där med pussel strax före 2 år.
    Han räknar nästan själv från 1 till tio och just nu håller han på att träna det där med färger.

• abovo

Ja barn är så olika. Oliver säger knappt något än, bara mamma och pappa och hej, och så aim (varm) så jag tror han varit upptagen med annat, för helt plötsligt så bara kan han det där med pussel och klossar.

• FiaÅkotten

dottern pusslar de få pussel hon har försöker med lite lätt våld ibland men vet vilken bit som skall vart. Färger är hon nog lite liten för klossar byggerhon bra med hon är 15månader. snart 16

• abovo

Hur är det med själva sorterandet då? När har era börjat sortera klossarna rätt efter form?

• FiaÅkotten

Luna struntar i sorterandet. Men tycker det är kul att lägga andra grejjer på rätt plats, billra in pennor o kritor i sina askar och kastruller i rätt skåp och sånt..

• tru

min 16 månaders la ett form pussel alldeles rätt häromdagen men sen har hon inte gjort om de för nu ligger pusslen utpsritt över hela golvet. under soffan och så vidare och är med andra ord borta.

• Elfva

Oj det är väldigt olika när de kan sånt, det beror hur intresserade de är och hur mycket man själv är intresserad av sånt och därför påpekar och benämner sånt här för barnen och också ger barnen tid och tillfällen för såna här lekar... Men vad kul att din pojke är så duktig, och viktigast av allt han verkar ju tycka det är super roligt!

• Cissela

Hannah är 18 månader och pratar jättemycket men är inte ett dugg intresserad av vare sej former eller färger. Har kunnat bygga torn länge med klossarna men precis kommit på hur man bygger pussel (klarar bara de lättaste än så länge). Ja tänk va det är olika de små.

Boktips: Min flicka älskar "knacka på". Där är olika dörrar i olika färger som man ska knacka på, superkul och båda mina större tjejer lärde sej färgerna vi två års ålder med hjälp av den.

Svar på tråden När kan de... klossar, form, pussel och färg