• Missy Cat

Hur bakar man en våningstårta?

Skulle vilja våga mig på att baka en tårta i minst 2 våningar.
    Men hur gör man en sång?
    Bygger man bara på en mindre tårta på en större?
    Eller måste man ha ett annat underlag mellan dem?

Hjälp mig

• Svar på tråden Hur bakar man en våningstårta?
  • Nyfiken gul

du behöver ett tårtfat/ställning för det..

visst går det att ställa en mindre tårta ovanpå den större - men oftast säckar dom ihop av tyngden...

• Missy Cat

Ok.
    Jag har ju sett bilder på en massa tårtor som står på varandra så att säga.
    men de har en ställning inbyggda då?

• Helene m Olivia o Sigrid

Du kan gärna ha en liten platta som den övre tårtan kan stå på och så pinnar under plattan ner genom den undre tårtan.
    (det finns speciella plattor och pinnar att köpa för detta ändamål)

Annars kan du göra en tårta som är lite stadigare (dvs kanske frukt- eller chokladkakor) och inte en massa grädde (som ju sjunker ihop lätt)

Om du gör tex (som jag gjorde på Sigrids dop fast bara i en våning, bild finns i galleriet) två kladdkakor och lägger ihop till en tårta med nåt gojsigt emellan (jag hade kolakräm) och så gör du likadant med två mindre kladdkakor.
    De ät stabila nog att kunna stå på varann utan att sjunka ihop och man kan dessutom göra dem flera dagar i förväg om man klär in dem i marsipan eller sugarpaste.
    Jag klädde in tårtan i marsipan först och sen sugarpaste på det, det blev jättebra och helt slätt och fint!

Vi hade förresten en stor skål med vispad grädde till!

• Missy Cat

Helene m Olivia o Sigrid:

Jättefina tårtor!
    Ja det var ju ett bra tips.
    Har lite funderingar på on jag ska göra en våningschokladtårta till min sambo som fyller 30 i maj. Med härlig chokladglasyr runt.. och lite fina marsipanrosor som dekoration.

Har du chokladglasyr blir det ju ännu enklare än med marsipan osv.

Det blir säkert jättebra! (lägg in en bild sen så man får dreggla lite!)

Svar på tråden Hur bakar man en våningstårta?