vad e en smakis??
hej,jag har en dotter på 7 veckor o jag har hört mycket om smakisar,att små brukar börja med det vid 4 månader...men va e det för nåt?
hej,jag har en dotter på 7 veckor o jag har hört mycket om smakisar,att små brukar börja med det vid 4 månader...men va e det för nåt?
Smakportioner
första smakproverna av puréer eller gröt kallas smakisar.. man kan börja med nån tesked bara av valfri gröt eller burkmat som är anpassad för åldern på barnet..
Några teskedar av det allra första man ger barnet att äta förutom di.
T.ex mosad potatis, majspuré etc.
De flesta brukar väl börja med puréer men Sigrid har inte fått det!
När hon var 6 månader (finns ingen anledning att börja innan dess) började hon få lite mjukkokta grönsaker, små potatisbitar, majskrokar, osv att plocka med när vi andra åt. Inget hon blev mätt på men det är inte meningen heller! De är ju SMAKportioner. De ska få smaka något annat än bröstmjölk och lära sig hur det funkar.
Jag gillar inte när folk sitter och trycker i sina små bäbisar en massa puré, jag tycker att de ska äta så mycket som de själva plockar i sig.
Bröstmjölken bör vara huvuddelen av födan hela första året!
Vänta gärna med gluten och introducera det försiktigt i skydd av amningen! Fläska inte på med välling eller gröt som första kontakt med gluten!! Välling är förövrigt helt onödigt när man ammar.
(även mjölkprodukter, ägg och fisk kan man vänta med)
jaha,korkade jag trodde det va nåt man köpte som redan va en "smakis"inte att det va en burk o man ger en smak sked t den lille,he he trodde det va nåt annat,e lite vimsig än
ha d gött
Men om man inte kan/vill amma finns väl ersättning? Istället för välling alltså. Man ska ju vara lite försiktig med gluten. Men å andra sidan finns det ju flera glutenfria vällingalternativ
Vi har precis börjat med potatis smakis. Skrutten började bli så intresserad vid matbordet vad vi gör.... Han har ätit (eller snarare dregglat ut) 1 chips-storlek-skiva mosad pot m bröstmjölk vid 2 tillfällen. Äta själv n tom sked är roligast... Nu undrar jag vad det finns för glutensmakis? Vad har ni gett? rån eller mosad pasta?
OOOPs,, kass stämmnig nu fru Helen m Olivaia å sigrid! Såna arga kommentarer undnabedes- trådan handlar om smakisar.
men om vi ska gå lite OT å snacka tuttmjölk ville min dotter självmant inte ens amma efter 7 månader, utan gillade gröt å smakportioner å sen riktiga portioner. Kan tillägga att hon gick vid nio månader, utan stöd- så hon var väl den typen som vill att det ska gå undan
vill bara förtydliga- det e kul med mat! Både mammans "naturliga" å allt det vi äter. Det e väl mysigt att få vara med å smaka på det vi vuxna äter (inte allt såklart...)
Misskate: hört samma sak av min morbror som är BVC-läkare. det är gammalt det där med att det ska vara farligt att introducera gluten tidigt.
Hm, Helene blir påhoppad med otrevlig kommentar och får skäll för att hon svarar på det? Nä det här var ingen trevlig tråd.