Foglossning/bälte hjälp
Hej!
Nu har jag fått tag på ett bälte som ska hjälpa mot foglossning. Men hur ska det sitta för att ge bäst lindring?? Jag har satt det runt rumpan och sen undermagen. Tycker det känns lite bättre. Nån som har tips?
Hej!
Nu har jag fått tag på ett bälte som ska hjälpa mot foglossning. Men hur ska det sitta för att ge bäst lindring?? Jag har satt det runt rumpan och sen undermagen. Tycker det känns lite bättre. Nån som har tips?
Så hade jag mitt bälte också när jag hade foglossningar i förra graviditeten. Det är väl så det ska sitta tror jag...
Mitt bälte skulle jag ha nere över trosorna och lite uppåt bak.
Om man ligger på sidan så har man en knöl högst uppe på låret, det är över den som bältet ska sitta - jättemånga gör fel och sätter det för högt upp. När man sätter det på rätt ställe håller lårbenen ihop bäckenet via höftlederna, annars hamnar trycket över SI-lederna (fogarna mellan korsben och bäcken) och kan trycka ihop lederna i nederkant och dra isär i överkant eller tvärtom beroende på hur du sätter bältet. Titta inte på tillverkarens bilder, de är helt felaktiga som jag och min yrkeskår har försökt påtala i flera år.
Jag fick av min sjukgymnast lära mig att först "tippa" bäckenet något framåt, sedan placera mittdelen av bältet precis nedanför kanten på blygdbenet, sedan strax under höftleden och spänna efter behov.
Det var lite trixigt att hitta tekniken.