• Plankis

Klädsel: Kavaj på bröllop.

Min sambos bror gifter sig i sommar. På inbjudningskorten står kavaj som klädsel. Hur sjutton klär man sig då som tjej? Ngn som vet?

• Svar på tråden Klädsel: Kavaj på bröllop.
  • TrueHeart

Japp.. När jag gifte mig hade vi oxå klädsel Kavaj.. Och vi gifte oss i Augusti så då är det okej för kvinnorna att ha en kort eller en lång klänning.

• MissKate

"Klädsel: Kavaj" betyder enligt traditionen mörk (mörkgrå eller mörkblå) kostym enligt ovan. Idag är man inte alltid så noggrann med detta utan accepterar även kostym i andra färger eller udda kavaj/elegant blazer. Då bär man en snygg kavaj tillsammans med ett par finbyxor, så undvik helt jeans eller chinos. Slips eller fluga är obligatoriskt. Kvinnor bär kortare dräkt eller klänning med ev. tillhörande kavaj. Lång klänning kan också gå bra, men ingen hellång afton- eller festlig långklänning ("balklänning") som vid finare klädkoder (se ovan).

Står det inget om klädsel på inbjudan betyder detta egentligen högtidsklädsel vid bröllop, men hör med brudparet om du känner dig osäker.

Klä dig aldrig vackrare än brudparet (speciellt bruden), då detta är deras dag.

• Rusty

Om man har dräkt eller klänning med kavaj till "klädsel kavaj" så är det viktigt att det verkligen är festkläder och inte en vanlig "kontorsdräkt", alltså det skall vara i siden eller annat festligt tyg. Och man kan ha byxor om man vill förresten men samma sak gäller där, det måste vara partybyxor, inte såna man kan ha till vardags.

• Plankis

Okej.. Hmm. En snygg klänning då är okej?

Hur ska man hitta det då tro? Är så dålig på sånt

• carola1977

Vi hade klädsel kavaj på vårt bröllop och jag har 2 bilder i mitt galleri på hur en del av gästerna var klädda. Om du vill få tips.
    Tänk på att inte ha bara axlar/tunna axelband om det är vigsel i kyrkan.
    Kläder finns väl att hitta i alla vanliga affärer, beror mest på prisklass.

• Rusty

Du behöver inte gå till nån särskild affär. Den här klänningen från HM t ex skulle vara helt ok (fast då måste du ha en sjal eller så som täcker axlarna i kyrkan)

shop.hm.com/shop/do&dept=DAM_OVR_KLA

• 3 hjärtan

Vi hade "kavaj" på vårat bröllop, med det menade vi att killarna skulle ha kavaj och snygga byxor och tjejerna nån klänning av valfritt slag.. vi ville bara få fram att de skulle klä sig snygg och inte dyka upp i jeans och t-shirt (det har hänt att folk dyker upp så på bröllop, det ville vi undvika)

• Rusty

Äh, länken funkade inte. Jag menar andra klänningen på sida 2, en halterneck i blank viskos.

• annhan

Vi hade kavaj på vårt bröllop. Kvinnorna/tjejerna hade allt ifrån klänningar (lite somriga, det var i maj), byxor med festlig blus, byxor med festlig top osv.

Svar på tråden Klädsel: Kavaj på bröllop.