MYOM
Hade också myom under min graviditet.
Fick akuta buksmärtor runt vecka 20 och fick göra 2 UL där de konstaterade att jag hade ett myom som satt i livmoderväggen. Inte stort men medförde en hel del komplikationer i mitt jobb(ont vid rörelse) så jag blev sjukskriven & fick sedan går på regelbundna kontroller fram till vecka 29 där de gjorde det sista UL och då hade inte myomet växt.
För det mesta så är dessa myom inget farligt men sitter de "illa till" kan det bli större bldningsrisk vid förlossning och även medföra att man blir snittad ifall de sitter ivägen för en vaginal förlossning.
Många kvinnor lever med dessa myom och för det mesta märker man inte av dem men de kan då börja växa och göra ont när man blir gravid och kroppen är proppfull med hormoner(göder myomet)
Såg i min förlossningsjournal (blev urakut snittad, dock ej pga myomet) att de hittade citat: subseröst myom på ca 3 cm på framväggen med bred stjälk.
Vad jag vet så försvann myomet av sig själv efter graviditeten, och har inga problem längre, har gjort VUL för att kolla läget där inne
Önskar dig lycka till!