• LilleSkutt

Koagulationsproblem

Har påbörjat utredning efter tre missfall och jag känner mig lite förvirrad över mina provresultat. Alla blodproverna var bra, förutom det som hade med blodets koagulering att göra. Min läkare menade att det trots allt var osannolikt att det hade med missfallen att göra, men nu har jag lämnat prover igen som man normalt inte tar som har med blodets koagulering att göra. Är det inte vanligt att missfall kan bero på det, tex om man blodet koagulerar för snabbt? Varför skulle de utreda det i en missfallsutredning om det inte hade någon betydelse? Vore så skönt att hitta något fel som man kan åtgärda.

• Svar på tråden Koagulationsproblem
  • HoppetKärleken

Kängu: Äter omega-3 sedan flera år tillbaka då jag inte heller är någon fiskälskare så de kan nog tyvärr inte hjälpa mig.

• Sleepingbeuty

Koagulationsproblem kan vara att man har en APC resistens eller ett högt TNF-Alfa problem.

Autoimmunitet:
    RF
    RF(IgA)
    ANA(IgG )ANA spec, screen ELISA= omfattar Sm,RNP,SS.A,SS- samt.IgG
    ANA (Antinuclear Antibody). This test checks for problems similar to lupus and rheumatoid arthritis or other similar immunological diseases which are associated with pregnancy losses or infertility. This test becomes weakly positive in women with infertility and in women with recurrent pregnancy losses. This antibody causes inflammation in the body or in the uterus when a baby attaches. It is usually reported as ANA positive with at titer of 1:40 or higher with a speckled pattern. This pattern is not typical of lupus or rheumatoid arthritis or other immunological disorders.

• Finessan

Fru hopplös skrev 2007-05-11 13:11:07 följande:

Hej, så om jag förstått det rätt så har du inte blivit utredd av reumatologen än? Är det nästa steg om det fortsatt utslag på proverna? Har du fått besked om när du får provsvaren?
    Hej. Nix, jag har bara varit hos min gynekolog. Jag tror inte att hon skickar någon remiss till reumatologen, utan jag får nog fixa det själv via min husläkare. Det känns dock angeläget att kolla upp allt mer noggrant OM nu mina nya prover fortfarande ger utslag. Jag har alltså inte fått besked än på dessa och vet ej hur lång tid det kommer att ta. Förhoppningsvis går det snabbt. Så du ska dig/har varit där idag? Spännande! Du får berätta hur det gick.

HoppetKärleken, jag sökte mig privat efter 2 mf och fick en ganska så stor utredning där vissa koagulationsprover ingick. Dessa visade dock inte på någon avvikelse, utan det var först nu, men utökade prover som det gav utslag. Tyvärr hörde jag också till den där sketna procenten som det inte går bra för, trots tickande hjärta. Vi såg vår lilla grodd i v. 10, två veckor senare var det dött.
  • Fru hopplös

Hej,

Finessan: Ok, då förstår jag. Jag fick remiss av läkaren eftersom hon hittade det avvikande provsvaret under min fertilitetsutredning, men det är ju olika rutiner överallt. Det är då nåt man lärt sig under denna resa... Jag hoppas att det inte tar allt för lång tid för dig, så att du får klarhet i detta. Håller tummarna att allt kommer gå bra för dig framöver

Jag var till läkaren på reumatologen igår. Nu helt plötsligt så var det inga fel. Jag låg tydligen på gränsen och nu när de tog 3 nya prover gällande koaguleringen så kan man inte påvisa att jag har något fel. Det är ju positivt Men då undrar man ju MEN Vad är felet? Varför har jag bara fått missfall o varför blir jag inte gravid överhuvudtaget numera?

Kramar/H

LilleSkutt, se meddelande

• Finessan

Fru H, skumt att de inte hittade något, men enligt min läkare så kan värdena variera beroende på andra orsaker, det var därför jag fick ta om mina. Jag hoppas verkligen att de ger utslag igen eftersom jag vill ha en trolig förklaring.

Jag kommer ändå att få viss behandling med bl a Trombyl nästa graviditet, även om värdena visar sig vara normala och det känns bra - det finns en plan ändå. Hur ser det ut för dig där, har ni diskuterat det något?

Tackar för tummarna och skickar några tillbaka.

LilleSkutt, hur går det för dig och dina prover?

• LilleSkutt

Hej alla!
    Vad kul att så många skriver i min tråd, fastän jag inte varit så aktiv på länge... Intressant att läsa om hur det går för er!

Det har inte hänt så mycket med mina prover, väntar fortfarande svar. Det är en evig väntan man lever i... Idag har jag ÄL så nu går man snart och väntar på att känna en massa graviditetssymtom. Sen går man och väntar på att mensen ska vara över, sen att man ska ha ÄL igen... Ja, ni vet hur det är!

Känner mig dock ganska positiv för tillfället, men det är väl så att humöret är upp och ner hela tiden. Nu börjar man leva på hoppet ett tag! Sen är det väl så att jag hoppas att de hittar något i mina prover och att man kan göra något vid nästa graviditet. Ska be att min gynekolog ger mig en ordentlig utläggning om vad som ev kan vara fel när jag får provsvaren, hon har nog inte riktigt velat spekulera innan hon vet säkert.

Kramar!

• Finessan
    LilleSkutt skrev 2007-05-15 18:04:36 följande:
    Det har inte hänt så mycket med mina prover, väntar fortfarande svar. Det är en evig väntan man lever i... Idag har jag ÄL så nu går man snart och väntar på att känna en massa graviditetssymtom. Sen går man och väntar på att mensen ska vara över, sen att man ska ha ÄL igen... Ja, ni vet hur det är!
    Har du väntat över en månad på provsvar? Ja, fy f-n för denna ständiga väntan!

Hoppas att ni sätter den i dagarna, med ÄL och choklad (?).
  • LilleSkutt

Ringde till sjukhuset idag, fem veckor efter att jag lämnade tre prover. Det hade kommit ett provsvar. Suck... Och inte verkar jag bli gravid heller, men det kanske är för tidigt att testa.

Förstår inte varför man ska behöva vänta så länge varken på provsvar eller positivt graviditetstest, det känns verkligen som om INGENTING händer! Som tur är känns det inte så jobbigt med andras graviditeter just nu, det är nästan som om vi aldrig börjat försöka skaffa barn för det känns så avlägset. När vi pratar om barn är det en framtid som vi inte riktigt vet när det blir, på nåt sätt känns det så naturligt att det kan ta några år. Antagligen för att jag läst om så många på Familjeliv som försökt länge. Det blir liksom normen för det som är normalt. Kanske låter snurrigt... men det hjälper för stunden i alla fall.

Kram

• Finessan

Väntan kan verkligen ta kål på en. Jag hoppas att du får dina svar snart. Hur var det som du fick reda på idag?

Min läkare ringde i alla fall i förrgår och talade om att de prover som jag fick ta om visade samma förhöjning. Min problematik står alltså fast - jag har en ökad benägenhet för blodproppar.

Jag har fått recept på Fragmin som jag ska börja med samma dag som jag plussar. Testar med omega 3 fram tills dess, vet inte om jag vågar mig på albylen igen och min läkare tyckte inte att det behövdes innan plusset.

Nu står jag alltså här med en möjlig orsak, det känns bra förutom att det egentligen inte är så kul att ha en ökad benägenhet för blodproppar...

Fru H, hur går det för dig?

Kramar

Svar på tråden Koagulationsproblem