personkontroll
Är nyanställd på ett företag där jag är assistent åt en VD som syns rätt mycket i media...
Nu har jag fått veta att man ska göra en personkontroll på de som jobbar nära VD...vad innebär det?
Är nyanställd på ett företag där jag är assistent åt en VD som syns rätt mycket i media...
Nu har jag fått veta att man ska göra en personkontroll på de som jobbar nära VD...vad innebär det?
Det innebär oftast en utdragning ur polisregistret och en kontroll på din ekonomi (om du har betalningsanmärkningar).
ok... så ponera att jag har en stökig ekonomi... det får isf kunden, dvs min chef, veta?! eller gör säpo bedömning av risker bara...?
Det är från Rikspolisstyrelsen man får utdraget ifrån. Sedan är det du som bestämmer om du vill lämna denna information till din chef. Den enda gången det är mer ett måste är när man söker inom barnomsorgen.
Nu för tiden vill alla chefer ha utdrag, det verkar vara en fluga.
Det är sedan din chef som bestämmer om han/hon vill anställa dig om det nu skulle visa sig att du har t.ex betalningsanmärkningar.
ursäkta mig med betalningsanmärkningar och rörig ekonomi är väl inget som syns i polisregistret?
Ok. Det var SÄPO som var här och pratade så jag trodde det var dom som skötte alltihop...
Jag har iofs ingenting att dölja...men man blir ju nyfiken på vad det står och varför dom vill ha det. Det kommer alltså att komma något till mig som jag sedan lämnar vidare till chefen?!
spännande bara att man skulle anses som en säkerhetsrisk för en vd som tillhör näringslivets toppar...om man har missat att betala en räkning... hm...
*upprörd*
vad har betalninsanmärkningar att göra med hur man är som anställd!!!
utdrag ur belastningsregistret när man jobbar innom barnomsorg/skola har jag full förståelse för eller om det är ett allmänt känsligt jobb
men min ekonomi *spottar å fräser*
DET e vad jag skulle kalla diskreminering.. å dessutom blir det ett "moment 22" situation...
ponera att man haft trassligt ekonomsikt för att man inte fått jobb (man kanske inte har fått utbildning) sen skaffar man sig utbildning å betalar dyrt för den dessutom
sen kanske man inte FÅR jobb pga av att man tidigare haft det svårt?
sorry men jag tuppar av
Wind Up Toy.
Jag tycker lika som du. ENs ekonomi ska ju förbättras av ett jobb så det är ju konstigt om dom inte vill anställa en därför.
Förklaringen jag fick va däremot att om man hanskas med pengar (som jag gjorde då) så vill dom veta om man kan göra det "riskfritt" eller inte. Som om att man inte skulle kunna sno ändå? :-O Ialf förklaringen jag fick.
Glömde också nämna det som någon nämnde att man får ett utdrag från polisen men får själv bestämma om man vill lämna det till arbetsgivaren eller ej.
fast har arbetsgivaren bett om ett utdrag så är det ju samma sak som att erkänna att det finns något där i om man inte lämnar det.
luddigamaskrosen
Oki jo ifs förstår att dom vill kolla riskerna.. men precis som du säger... finns väl dom utan ekonomiska problem som inte har alla spärrar när det gäller sånt...
jaja
får väl låta bli att jobba med pengar då.. *fniss* nöjer mig med förskolan
men tycker det är helt sjukt!
kan tillägga att jag inte jobbar alls med pengar så... har väl viss koll på fakturor och en liten attesträtt... men det är oxå allt!
*ryser*
näe jag gillar inte den här totala kollen som ska finnas överallt.. kanske blir lite OT nu ber om ursäkt men tycker det är så himla obehagligt!
folk säger att har man rent mjöl i påsen så finns det ingen anledning att vara orolig...
jag har minsan rent mjöl så gått det går i mina påsar (påse?) om man bortser från betalningsanmärkningar och tonårs fuffens...
men tycker det är sjukt att allt å alla ska kunna veta allt om en
ifs använder jag ju betalkort å internet så visst syns jag... men där har jag valt det själv för lathets skull... eh BLÄ
Betalningsanmärkningar som p-böter och andra böter är det som syns i belastningsregistret.
Hur allas ekonomi ser ut är offentliga handlingar som man kan ringa ´Skatteverket om
anonym
mina betalningsanmärkningar syns inte i belastningsregistret man får från polisen när man söker jobb innom barnsomsorgen
Penningböter såsom p-böter syns inte i ett utdrag som sagt. Där emot så syns de hos polisen.
jahaaa men DÅ e jag med... jo det gör det väl ifs.. *LER* men SÅ syndig har jag aldrig varit (har inge körkort hihi)