• Anonym (oerfaren)

Avbetalning för att köpa bil - ja eller nej?

Vi behöver en ny bil. Sambon funderar på en som kostar drygt 30 000 men då har vi nog inte pengar nog att betala kontant direkt. Han nämnde avbetalningar med inledningen "jag vet att du hatar tanken på men...". Jag är livrädd för allt som har med lån och avbetalningar att göra, läser om skuldsatta unga och jag vill helst bara betala allt på en gång. Vi har ingen fast inkomst men kan säkert spara undan, det är egentligen inga problem. Ska man våga köpa på avbetalning eller ska vi satsa på en bil några tusen under som vi nog kan spara ihop till snabbare? Hur tänker ni gällande avbetalningar på större ting? Är bil en sådan sak som är helt naturlig att betala av på, att jag är lite FÖR nojig? Jag vet att när det är dags för en bil som är dyrare kommer billån in i bilden, men en så "billig" bil? Har ni lån/avbetalning på en bil billigare än 30 000? Tacksam för svar

• Svar på tråden Avbetalning för att köpa bil - ja eller nej?
  • Anonym

Vi har tagit lån till våran bil som vi betalade 40 000:- för.
    Tycker inte det är så stor grej att göra det. Man betalar ju av det lika fort som det går att spara till det, nästan iaf...

• LuMa

Vi har tagit lån på alla våra bilar.
    Skulle vi behöva spara till bilarna skulle det ta väldigt länge och vi klarar oss inte utan bil.
    Vill inte heller ha vad som helst utan en säker och bra bil.

Ser inget problem med det.

Same shit, different name..
  • Mia83

Om man har ekonomi som klarar måndadskostnaden, samt inte köper en så pass ny bil att den minskar en massa i värde under tiden man betalar den så ser jag inget fel i det.

Vi köpte vår bil, för 48 000kr, på avbetalning.
    Innan vi fick barn köpte vi endast bilar för under 10 000kr, men nu behövde vi en stor och framförallt säker bil, så då kostade det lite mer.

• fanny20

Jag har haft lån på alla mina bilar och de har kostat runt 30000. Hade aldrig haft bil om jag inte tagit det på avbetalning.
    Om ni har möjlighet att spara ganska mycke så kan ni ju ta kortare avbetalning istället.
    En snabb räkning bara som ex:
    ni kan spara 1000:-/ månad ta bilen på 3 år
    ni kan spara 2000:-/månad då kan ni ta den på 1,5 år
    Har ni lite kontant så kan ni lägga in det så kan ni korta avbet tiden.
    Räntan får ni dra av i deklarationen.

Helt ok tycker jag att ta på avbetalning. Har även tagit på mindre saker som möbler och vitvaror enbart för att jag inte vill tömma sparkontot helt. Bor i hus och kan vara bra att ha en lite buffer. Brukar ofta betala klart på mindre tid än man gjort upp.

men förstår din oro också, svårt om man inte har fast jobb.

Lycka till med bilköpet

• Flinga 06

Jag sert billån som en självklarhet. Vi köpte en bil för ca 115 000 för ett par år sedan. Vi la 25 000 kontant och lånade resten. Vi betalar ca 1500/ mån i avbet. När vi ska byta nästa gång blir det lån på den med. Vi vill köra säkert och slippa trista kostnader för reparationer som oftare uppstår på gamla bilar. Just nu är en föräldraledig och en arbetslös men det går bra ändå.

• Anonym

Jag ser inte vitsen med att låna till en så pass billig bil. Har man inte råd att sätta undan pengar till den inom överskådlig tid har man väl knappast ekonomi för att dessutom betala räntan på den? Jag skulle hellre spara ett tag. Men visst, det är olika hur beroende man är av bil och det viktiga är att ekonomin klarar inbetalningarna sedan.

Flinga06: Tror du missade poängen. TS ser det som mer naturligt att låna till en dyrare bil. Ni lade kontant ungefär vad deras bil kostar, och som de inte har pengar tillgängliga till idag.

• Mia83

Anonym

Att man inte vill spara behöver ju inte bero på att man inte har råd, frågan är ju hur snabbt man behöver ny bil.

• Anonym

Mia83: Visst kan det det (har väl själv lite svårt att sätta mig in i hur akut det kan kännas då min familj bor i storstad och valt att inte ha bil ).

• Mia83

Anonym

Jag klarar mig inte utan bil trots att jag bor i Sveriges 4e största stad, 5 km från centrum.

• Anonym

Mia83: OT Om man behöver bil är väldigt subjektivt. Min granne ansåg sig inte klara sig utan ens när hon var ensamstående och jobbade två kilometer härifrån. En kompis har fött upp tre barn med hockey och ridning utan bil. Som det känns nu hoppas jag på den senare varianten Har annat jag vill prioritera.

• Anonym (kontant)

Själv skulle jag inte vilja köpa bil på avbetalning, utan har alltid köpt bill som jag haft råd att betala kontant. Första bilen kostade ca 15,000:- den senaste ca 60,000:-

Tycker en bil är för dålig investering att ta lån på så att säga. Min förra bil kostade nästan 60,000:- när jag köpte den, var 8 år gammal. Efter ett år i min ägo gick kamremmen sönder och förstörde hela motorn totalt. All laga den skulle gå på 50,000:- eller mer... Ingen försäkring täckte, det kollade jag noga upp. Vilket innebar att den bara åkte till skroten och pengarna var förlorade. Hade inte varit så kul att ha lån på den då. Pengarna är ju förlorade (grrr) men jag sitter iallafall inte med ett lån som jag bara betalar på.

• Mia83

Anonym

Visst är det subjektivt. Men i mitt fall är det som det är. Förskolan kräver att dottern ska ha en vagn på dagis att sova i. Ska jag gå så måste jag alltså ha både syskonvagnen och dagisvagnen med mig, eftersom dagisvagnen ska tas hem varje dag.
    Och jag klarar inte att få med mig två vagnar, varav en enormt tung syskonvagn, på den sträckan. Backarna är omänskliga.

• Cuthalion

Skulle inte ta lån för att köpa en begagnad bil. För mycket som kan gå snett med reparationer etc.

• Anonym

när vi väntade vår dotter så prioriterade vi en säker bil.. och bra med plats för vagn och så.. tycker inte det är fel att låna till en bil.. bara man har råd med avbetalningen så..
    det är ju upp till var och en vad man känner man har råd med och vad man har för behov..

Anonym(kontant) : det handlar ju även om att underhålla bilen med service och så.. för en kamrem brister ju när den inte blivit bytt på ett bra tag..

• Mia83

Det där med service på bilar är intressant. De flesta i min ungängeskrets skulle aldrig få för sig att göra service innan mätaren har passerat det antal mil som gäller, medan vi alltid servar bilen lite före. Är man dumsnål när man alltid vill vänt så länge som möjligt, eller vad beror det på?

• Anonym

jag tycker man ska ta det säkra före det osäkra och byta lite innan.. ialla fall när det gäller kamrem och så.. för som sagt så kostar det en massa om den brister..

• Mia83

Allra helst om man själv inte har kompetensen att titta under huven och se vilket skick allt är i. Då är det mkt dumt att chansa.

• Mamma Anna

jag skulle hellre ta lån för att köpa en ny och säker bil än köpa en gammal skruttbil cash. Det kan ju bli rätt dyrt när grejer går sönder. Men jag skulle nog inte låna till en bil för 30 000

• Anonym (kontant)

Angående min kamrem som gick sönder: I serviceboken står det att den skall bytas vid 10,000 mil, vilket jag trodde. Det är även din siffran jag hört lite varstans gäller på min bil. Min hade gått ca 8500 mil. När den sen gick sönder visade det sig att den skulle bytas vid 6000 mil för att försäkringen jag hade skulle gälla.

När jag sen skulle köpa ny bil kollade jag på modeller och när kamremmen ska bytas på olika bilar, en uppgift som är nästan omöjlig att få fram.

Hade faktiskt service på bilen dagen efter remmen gick sönder, så då hade de ju upptäckt den... Om den bara hade klarat sig 24 timmar till

Min nuvarande bil har kamkedja

Svar på tråden Avbetalning för att köpa bil - ja eller nej?