• Iia

Studsmatta farligt?

Vi satt och funderade på när man kan köpa en studsmatta (stora sorten) till dottern, hon är 2 år.
    Kompisarna hade vart och köpt en åt sin 2½ åriga dotter idag....MEN sen hörde jag av någon att det har varit ett himmla liv om barn som växer och dessa studsmattor. Är det någon som vet vad det handlar om?

• Svar på tråden Studsmatta farligt?
  • december bebis

Vi har en stor stutsmatta men barnen hoppar bara när vi är med. Har haft den i ca 3 år o än har inget hänt... Tror största faran är när barnen faller ner från den eller landar  fel... Viktigt att de bara hoppar en åt gången på den.... Man skall inte tillåta att barnen hoppar o gör volter på stutsmattan för då e skaderisken stor.Hoppa lugnt det e skojigt. Mina barn är nu 6år o 2,5år ...

• Jesslan

jag hörde att små barn lätt bryter benet när dom hoppar samt att benbrott ökade mycket när flugan startade.Vi har ock en studsmatta till våran dotter hon fick den förra året och fyller 4 i år.vi hade nät men det gick sönder i stormen PEr men istället har vi koll på henne när hn hoppar.Tycker det är kanon med den speciellt då hon har problem med trög mage lite hopp varje dag och magen fungerar utmärkt.

• williewillie

Jag gör bara ett litet inlägg som livrädd mamma, det är bara att kolla ett avsnitt av americas funniest homevideos så vet man varför man INTE ska införskaffa en studsmatta..

• december bebis

hihi kolar man på det programmet ja då e ju allt farligt.....Gungor gåstolar osv....

• fantasy

köper ni till skyddsnät så blir det nog en rolig leksak men många skador sker med dessa mattor pga att skyddsnät sällan används.

• Pallas

I den här tråden danns lite matnyttigt: www.bukefalos.com/f/showthread.php

Bland annat: "min mamma arbetar på ortopeden, de har just nu inne en tjej på 30år med frakturer som dessutom blivit totalförlamad på en studsmatta, hon skulle bara visa sina ungar hur man hoppar säkert en och en, hon trillade på kanten och föll knepigt inåt... hennes liv är nog inte så roligt längre; små barn och HELT förlamad."

• Spegel

en treåring på dagis fick sitta i rullstol med gipsat ben hela förra sommaren efter en tur på studsmattan. De hade hoppat två stycken samtidgt och det blev en sån där dubbelstuds...
    Så hörde jag nånstans (kommer inte ihåg vart och vet inte heller shur sant det är) att flickor inte ska hoppa för mycket för nått kunde ske invärtes.... (fråga mig inte vad men nån annan kanske hört detsamma?)

• PrettyAngel

Det där med att flickor inte ska hoppa? Kan det ha vart med blåsan att göra? Jag hörde att någon sagt att man kan få svårt att hålla tätt om man hoppar, men det är fel eftersom man kniper i varje hopp och då tränar man att hålla tätt omedvetet.

• tingeling75

Man ska aldrig hoppa två stycken på en studsmatta såvida man inte tränar trampolin, även om man har skyddsnät. En otränad person (även om man är fysikst aktiv och tränar annat) har inte samma reflexer och styrka i kroppen utan kan lätt snedvrida sig och skada både leder, ligament och senor. Men om man hoppar en och en och inte slår massa volter som man inte klarar av, så finns det väl knappast någon bätttre motionsform.

Om man hoppar efter sin egen förmåga så tränas ju muskler i ben, buk, rygg och bäckenbotten upp. En tvåring har ju inte förmåga att göra så avancerade hopp själv så om barnet får hoppa i sin egen takt så kommer det nog bli jättebra.

Det som förvånar mig lite är att många har sådan enorm tilltro till skyddburen, som är jättebra för att förhindra fall. Man kan se skräckexempel på att studsmattan är full av barn som alla är olika stora och väger olika mycket. Hur sjutton ska nätet skydda mot krockar eller att någon faller så tokigt pga av viktskillnaden att den hamnar på nacken?

• Tatta

Jag var skeptisk länge, men min man köpte en till flickorna när de fyllde 4 resp 7. De har jättekul på den! Mycket motion och glädje. De får hoppa båda två samtidigt. Ännu har inget hänt... Men den stora tjejen är ju nu 11 så hon håller koll. Vi köpte en liiiite mindre så den "blå plasten" sitter liksom fast i själva mattan. Det är toppen - då kan man inte trampa fel och fastna mellan fjädrarna.

Läste i en träningstidning att man inte skall hoppa på knäna - det är illa för ryggen, annars var det de "vanliga" varningarna.

Det där med förlamingar osv osv, det kan ju hända vem och var som helst. Läste i Mama igår om en flicka som dog tragiskt av en "enkel" cykelolycka.

Har man en 2-åring måste man ju vara med hela tiden, men jag tycker inte man behöver avstå från saker bara för man är orolig för det ena eller det andra (inom rimliga gränser).

• Annan

Om man inte använder skyddsnät så kan man "gräva ner" benen så att den inte är så långt ovanför marken, vet att vissa "nöjesfält" gör så.
    Har hört läkare som uttalar sig om att det är bra med studsmattor trots ökade benbrott osv pga den positiva effekten av att barn motionerar. (mängden feta barn ökar ju tyvärr)
    Men att det är träning för knipet kan jag skriva upp på, testade själv syrrans barns studsmatta (kunde inte förra året då jag var gravid) och insåg att mina knipmuskler var riktigt kassa fortfarande.
    Min dotter (snart 3) älskar att gå till kusinerna och hoppa och hoppar då med sin lilla kusin på 1,5 år så går det inte så vilt till. De stora (6 o 8 hoppar ju avsevärt högre).

• LillemorR

Har man små barn kke en liten stuttmatta är bra för står du bredvid en stor som dessuton är en halvemer hög eller nått hinner du inte springa runt för att ta emot ett barn som hoppar fel.

Svar på tråden Studsmatta farligt?