• skoggie

Hjälp! Hur snabbt andas bebisar egentligen?

ledsen för det som hände din pojke. Jag förstår så väl att man oroar sig och all din oro visar bara på att du knytit an precis som du ska till ditt barn.

Fråga alltid BVC också även om du får råd här. Ingen här kan undersöka ditt barn och därför ska du alltid ta upp sakerna du oroar dig för med BVC. Däremot kan det kännas skönt att få skriva av sig och höra om andra upplevt samma sak. Så till saken:

min son andades väldigt hastigt den första tiden, när han var vaken. Han gympade som sjutton när han var vaken och då lät det som om han hyperventilerade. När jag säger gympade menar jag att han fäktade med armar och ben när han låg på rygg. Att bebisar andas oregelbundet är normalt. De har oftast även små andningsuppehåll. De skall inte vara för länge och de ska INTE bli påverkade av dem (slöa, blåa t.ex.). Vad gäller den oregelbundna andningen är det alltid bäst att ringa barnakuten för att rådgöra. De vet vilka frågor de ska ställa och kommer att kunna lugna dig bäst. Det är otäckt att se! jag vet, min son var väldigt oregelbunden i andningen eftersom han är lite för tidigt född.

Du säger att hon sätter i halsen när hon äter. Det kan knappast vara väldigt ovanligt, men säkert jobbigt för henne. Kan vara att din mjölk rinner till snabbt och att du har mycket mjölk. Pröva att ligga ner och amma (på sidan- stöd upp henne ordentligt på sídan i sängen), då rinner mjölken lite långsammare. Kanske blir det bättre för henne då.

Lycka till!

• skoggie

oh, förresten.. angående de ljud hon håller på med och dina tankar kring magen: helt klart magen! Helt normalt, skulle inte oroa mig ett dyft! Helt säkert! Be BVC visa hur man gör magknipsmassage och ge minifom. Håller i sig omkring tre månader.

Svar på tråden Hjälp! Hur snabbt andas bebisar egentligen?