• s a r a

Uppsagd under föräldraledigheten!!

Fick idag ett brev på posten där det stod att jag är uppsagd från mitt arbete pga platsbrist.
    Jag är hemma med mitt andra barn just nu - hade tänkt börja jobba igen i höst/vinter.
    Några frågor:
    1. Kan man verkligen bli uppsagd mitt i sin föräldraledighet?
    2. Vad händer med föräldrapenningen nu? Har man kvar samma ändå eller räknas det om från uppsägningen?

Vad ska jag göra nu??

• Svar på tråden Uppsagd under föräldraledigheten!!
  • Erika

Jag vart uppsagd under min föräldraledighet från mitt jobb...nu har hela företaget lagt ner men skälet var samma som ditt. platsbrist. Det påverkade inte min föräldrapenning. Jag får fortfarande samma SGI eftersom jag var fastanställd när jag började föräldraledigheten.

• ebben

sara-
    1-kan man ju.
    2-inget händer.

• Kärnhuset

1. Ja man kan bli uppsagd under sin föräldraledighet. Företaget är ofta inte så dumma att de säger att det beror på att man är föräldraledig utan det brukar heta "arbetsbrist".

Det fula med att bli uppsagd under föräldraledigheten är att företaget slipper betala uppsägningstiden, utan kan låta den löpa under föräldraledigheten.
    Försök förhandla dig till att företaget betalar din uppsägningstid och att du under tiden är arbetsbefriad. Dvs du får lön istället för FP. Sedan löper FP på som tidigare.

Kontakta din A-kassa och Arbetsförmedlingen för att höra dig för om när du behöver anmäla dig där för att få A-kassa.

• Hannah76

Kontakta din fackligarepresentatn o se till att de hjälper dig förhandla så som "Kärnhuset" sa. De har rätt att sga up dig, men se till att du får en bra deal.

• ebben

det är ju skittrist! så klart.....
    men sen kan det ju faktiskt vara så att det inte alls beror på att du är mammaledig ,som många direkt tror!?
    De KAN ju ha andra orsaker.som de säjer se till att få bra deal bara!

• Its only me

Jag har råkat ut för samma sak och enl facket (Handels i mitt fall) så är det enligt lag FÖRBJUDET att säga upp någon under föräldraledighet el under en längre sjukskrivning! Uppsägningstiden börjar räknas from den dagen du kommer tillbaka till arbetet EFTER föräldraledigheten.

Kolla med facket omgående och skriv INTE under uppsägningspapprena flrräns du har pratat med facket!!

• ebben

Its only me-men tänk om en firma går i konkusr eller så?
    Att det är förbjudet kan ju inte i praktiken funka alls!!?

• Panton

Precis som Its only me skriver så kan de säga upp dig, men att uppsägningstiden gäller inte förrän den dag du planerat återgå till arbetet. Har själv råkat ut för samma sak.

Är du med i facket? För om du är medlem så har din arbetsgivare skyldighet att kontakta facket innan en uppsägning pga arbetsbrist. De måste ju kunna bevisa arbetsbristen. Har de inte kontaktat facket blir de skadeståndsskyldiga!

• Its only me

Mina chefer i butiken där jag jobbar/jobbade i bestämde sej för att lägga ner butiken helt, så jag skulle ju inte ha något arbete att återvända till.
    Det var min fackliga representant som informerade mej om denna nya lag som förbjuder arbetsgivaren att säga upp en föräldraledig. Vid konkurs så är det en annan sak, för då går oftast Statliga Lönegarantin (tror jag det heter) in och betalar lönen. Men eftersom detta är en väldigt ny lag, så var det många turer fram o tillbaka innan fackrepresentanten och arbetsgivaren kom överens om att jag skulle få uppsägningslön fast jag var arbetsbefriad (sonen är bara dryga 4 månader, så det fanns ingen möjlighet för mej att gå in o jobba denna tiden). Man har ju alltid rätten att bryta sin föräldraledighet tillfälligt för att gå in o jobba o sen återuppta f-ledigheten. Men som sagt var så måste TS kontakta facket (om hon är medlem) ganska omgående.

• Suneboll

Har för mig att det är olagligt att bli uppsagd under FL...de måste vänta tills du e tillbaka...ring facket o kolla el kolla deras hemsida

• s a r a

Tack för era svar.
    Ja jag är med i facket. Har varit i kontakt med facket o min handläggare skulle ringa upp mig om en stund.. Så får vi väl se vad som händer.. Usch

• Its only me

*Skickar en styrkekram till dej*
    Det är ingen höjdare när man blir arbetslös,särskilt inte när man är föräldraledig, men din FP förblir densamma iaf (nåt positivt i allt elände iaf )
    Hör av dej och berätta hur det går för dej!!
    Försök få facket att förhandla fram att du blir arbetsbefriad med lön under uppsägningstiden, på så sätt kan du ju spara lite FP-dagar.....

• s a r a

Nu har jag äntligen pratat med facket o de står helt på min sida.

De har rätt att säga upp mig under föräldraledighet men uppsägningstiden ska inte börja räknas förrän den dagen jag återgår till arbetet. Dessutom hade de inte förhandlat med facket innan vilket de ska så nu ska min handläggare ogiltigförklara uppsägningen o hjälper mig med allt !!

Känns skönt

• Panton

Heja! Hoppas de förhandlar fram en riktigt bra deal åt dig! Själv måste jag kolla med facket vad som gäller när min uppsägningtid ska sätta igång, 1 /8. Jag ska nämligen ha barn nr 2 den 20/8, dvs mitt under uppsägningstiden! Så jag lär ju inte jobba något under uppsägningstiden. Och hur blir det då...? Jaja, ska ta tag i det längre fram.

Svar på tråden Uppsagd under föräldraledigheten!!