• Emeraldy

Hjälp mig planera min 30-årsfest :-)

Jag fyller 30 i augusti, och vill alltid var ute i god tid

Vi (min sambo coh jag) ska bjuda våra vänner på en fest, hemma hos oss. De 30-årsfester vi har varit på tidigare har i de flesta fall varit i en hyrd lokal med kuvertavgift.

Jag har massa funderingar, och skulle behöva lite tips och idéer om hur jag lyckas med Festen med stort F

Mat
    Funderar antingen på nån slags buffé (tips på vad den ska innehålla?) eller grillfest (tips där med?)

Plats
    Vi bor i ett parhus med tomt. Blir det fint väder hoppas jag vi ska kunna sitta ute (tips på rolig, fin dukning?)

Gäster
    Vi kommer bjuda runt 40 personer, varav en del kommer vara barn. Det är "bara" vänner i vår egen ålder, ingen släkt eller familj. (Tips på aktiviteter?)

Jag vill göra egna inbjudningskort, tips på hur ett sånt ska utformas?

Jag är öppen för alla förslag, hur tokiga de än må vara

Så, alla festfixare; dela med er av era idéer!

Barn behöver kärlek, särskilt när de inte förtjänar den.
  • Svar på tråden Hjälp mig planera min 30-årsfest :-)
  • ImLost

Jag bjöd på afrikanskgryt , vilket var både lätt att göra och uppskatat. Detta var i februari och recpetet har används på en gästs tjejfest efter det och ska använads på en annan gästs 25årsfest denna månad :)! vill du ha recept?

• ImLost

500 g köttfärs
    1 gul lök
    1tsk salt
    1krm peppar

stekes och läggs sedan i ungsform

3dl grädde ( av valfri % )
    1dl chilisås
    3 tsk curry
    1/2 tsk vitlökspulver

blandas och häller söver köttfärsen

riven ost över 225% ca 10 min .

serveras med : ris, jordnötter, banan, cocos, mangochutney , mandariner på burk , ananas och en sllad.

• SofieSofie

hej hej jag och mina 4 närmaste vänninor ska ha gemensam 30 års fest den 14 juli och vi kommer att bjuda på buffè med tjälknöl sallader av olika slag och lite plock mat det har vi satt våra mammor på att fixa sen ska vi göra en varsin tårta dvs 5 olika tårtor till efterrätt!
    Ett tips det är att gå in på icas hemsida där har de faktiskt jätte mycket bra !!

Lycka till !!

• Jessica24

Jag hade först och främst bestämt ut ett speciellt tema på festen. Då kan allt från inbjudningskort, dekorationer, mat osv gå i samma stil och det blir lättare att komma på hur allt ska vara.

♥ Victor 14/3-2006 ♥
  • Linda365

Jag har varit på en stor födelsedagsfest som hade just "Grillbuffè" tror minsann att det var i just Augusti.Dom hade 1 halverat oljefat och grillade på.Dom hade ett stort bord uppdukat med alla tillbehör,det var såser,röror,potatis i olika former,ris/couscous blandningar,sallader,olika brödsorter,smör och ost. Det serverades kallt och sen fick man välja bland lite olika saker att grilla tror det var revbenspjäll,kycklinglår,entrecote,fläskfilè och massor av olika korvar.Det var jätte gott och supertrevligt.
    Dom hade festen hemma i trädgården och vi var väl ca 50 gäster.Dom hade gjort iordning en liten slags scen som folk höll tal på och senare på kvällen var det karaoke som gällde.
    Dom hade hyrt några stycken café värmare som dom hade utställda bland borden på kvällen och massor av fleecefiltar.
    Det var en av dom trevligaste fester jag varit på.
    Lycka till.

• Emeraldy

Tack för era inlägg

Ju mer jag funderar på det desto mer tror jag på nån slags buffé (inte grill). Jag tror att det blir enklast, att det tar minst kraft under själva festen. Känns så trist när man som värdinna har fullt upp med mat och dyl.

Hmmm.... Mer tips/idéer/funderingar!

Barn behöver kärlek, särskilt när de inte förtjänar den.
  • lindalag

Puffar lite, för jag firar också högtid i sommar!!! På självaste midsommarafton...

• Dollars matte

puffar jag också, tiden börjar rinna ut för mig... Jag fyller 30 om 3 v och har fortfarande ingen aning om vad jag ska hitta på!! Förvånad

Emeraldy: Inte ska du behöva hålla på med mat och sånt på din dag! Välj den mat du helst vill ha, sätt släkt och vänner i arbete och njuuuut av dagen!  Flört

• Vickyb

Varför inte göra en god sommarsallad med potatis..(potatissallad) finns massa goda recept på Tasteline.com.
    Vi skall ha 35 års kalas i en hyrd lokal (för att slippa ha det hemma) och vi skall bju på en välkomstbål, lite tilltugg. Sen hade jag tänkt göra en Buffe med kallskuret kött (rostbiff & rökt skinka) Kommer att dekorera med melon, annanas, vindruvor och kanske någon mer exotisk frukt. Till det kommer det att serveras potatissallad.. av två varianter.. en ljummen och en med yogurt och majonäs tror jag den innehåller.. Kika in på tv4.s hemsida och kolla potatissallad.. den heter potatissallad med äpple och pepparot.
    Sen blir det köpt tårta.. swarsvald (stavning?) och en budapest
    Vill göra det så enkelt för mig som möjligt eftersom jag är gravid och tyvärr inte orkar lika mycket som jag annars brukar.

Sen så har vi sagt att vi bjuder på välkomstbål och öl / vin till maten.. och dom som är sugna på mer få ta med sig av den varan själv

ღ Stolt och lycklig mamma till Linnéa & hennes syskon som är beräknat 070726ღ
  • Fru B

Jag hade min 30-årsfest i november (fast jag fyllde nu i mars). Jag och min man firade tillsammans. Vi hade catering - superskönt! Thaibuffé - jättegott, över förväntan. Först bjöd vi på champagne och rostade mandlar, sedan buffén och sist bara kaffe och god choklad. Vin, öl och avec så klart! Nästan inget jobb och det var gott och jätteskönt att slippa hålla på och fixa i köket utan bara mingla.

• Tiril

jag fyller 30 i maj, jag funderar starkt på att vara så trist att jag köper färdigfixad planka från ica, plockmat alltså, jag känner att jag inte har nån lust alls att stå o laga mat.

• Tiril

eller oxå om det är bra väder att köpa ett par kilo kött/korv o sen får sambon grilla utav bara fasiken här ute...*s* jag slipper även då göra så himla mkt.

• Vickyb
    Tiril skrev 2007-04-20 09:56:02 följande:
    jag fyller 30 i maj, jag funderar starkt på att vara så trist att jag köper färdigfixad planka från ica, plockmat alltså, jag känner att jag inte har nån lust alls att stå o laga mat.
    Jag kikade på det oxå.. men jag tyckte det var så dyrt.. 49.-/ person.
    Då kan man likaväl köpa och fixa hemma.. fast det är som du säger.. fast det är som du säger.. har man inte lust att stå med det så kan det vara värt..
  • Vickyb

• Vickyb

Arla.se tror jag det fanns lite bra information hur man planerar till fest..

Svar på tråden Hjälp mig planera min 30-årsfest :-)