• gumma

Billiga middagar!

Nästa tips för potatisgratäng är fetaost och mjölk istället för grädde och ost, hyfsat billigt och supergott.

Briam är alltid billigt och gott och nyttigt. Du gör så att du tar sqaurs (hur stavar man denna grönsak, den gröna som ser som gurka nästan), paprika, krossad tomat, det är grunden sen kan du alltid lyckas till med t ex, purjo, aborgin, andra rotgrönskar som palsternacka, m.m men detta är inte alls nödvändigt. Du steker upp grönsakerna tillsätter den krossade tomaten och salt och peppar, klart att servera. Till briam kan man servera de mesta t ex biffar, fläskfile,

Makaroinigrytan tar jag gärna receptet på, tack så mycket.

• gumma

Mums, nu vet jag vad vi skall ha till middag.

• gumma

Här är några flera tips från mig:

Ugnspannkaka både med och utan bacon/fläsk

Spaggetisoppa (jag och maken har den inte som jättefavorit men vår tjej älskar den)

Pasta, två av mina favoriter är en som jag gör sås med bacon,majs, lök, sen är det valfritt om man vill ha grädde matlgningsgrädde, vit bersamellsås.Den andra gör jag med peperoni (korven alltså) ärtor och äpplen, såsen är som ovan, vad man själv tycker är godast. Dessa pastor funkar jätte bra för mjölkallerigker då oatly mat funkar kanon till dessa blandningar.
    Falukorvslåda, där tar du falukorv och de rotgrönsaker du har hemma+ potatis.

Pastagratäng gjord på pasta skruvar och köttfärsås och paprika, lite ost på toppen (även denna funkar mjölkfri, både med dyra cheddarosten och den billigare)

• gumma

Jag har en yttliggare variant av chili con carne. Jag kallar den mexgryta. Jag tar en burk /paket med krossade tomater, någon typ av tacoskrydda ex old elpaso, sen beroend på hur billigt jag vill ha den så tar jag antingen go gren mixbönor, eller bara en majsburk, en paprika, också kötfärs, servera med nacos chips eller bröd.

Svar på tråden Billiga middagar!