• Ceridwen

Vad kan man leka för lekar med en 3-åring?

Min son blev 3 år nu i mars. Hur mycket lekstimulans behöver en 3-åring när han är hemma från dagis? Han är där annars 15 timmar per vecka. Några tips på lekar? HUr leker ni med era 3-åringar?

• Svar på tråden Vad kan man leka för lekar med en 3-åring?
  • Jossisen

Bygger lego, spelar spel, läser böcker, bakar, leker i sandlådan, åker till biblioteket, utflykt till skogen m.m.

• Anna Conda

Han kan säkert ge förslag själv,annars skulle jag nog gå ut i lekparken coh busa. Kanske sparka/kasta boll, lyssna på musik eller sjunga tillsammans,fanstasin sätter gränserna.Låt honom vara med på det du behöver göra hemma,det är ju också spännande.

• lövet2

Vi sitter och ritar eller bygger pussel. Försöker för närvarande lära henne ett spel som bygger på tuppar i olika färger. Bygger lite lego eller tågjärnväg i bland.
    Annars så leker hon själv och kommer till mig när hon behöver hjälp med något - kanske att klä på en docka eller smaka av maten hon lagat på leksaksspisen.

• Arctura

Vi leker egentligen inte nått, fast jag är delaktig i det han gör ibland! När han bygger lego, kappla eller bygger med tågbanan kan jag i bland "hjälpa" till (om han vill det) och likaså är det med honom, han hjälper mig i vardagssysslorna, hänger tvätt, diskar, bakar osv

Barn behöver inte stimulans jämt. Utan de är nöjda att bara få delta i det man gör....

*~ Mitt mål i livet ,är att blir den underbara människa, som min hund redan tror att jag är ~*
  • Ceridwen

MIn sambo är väldigt lekglad av sig, busar, hissar upp i luften, kryper på alla 4, leker med bilarna, tjoar och har sig. Jag är inte riktigt den som är sån.. Får så dåligt samvete. Är mer för det lugna, som att rita, titta på en film ihop, sjunga, läsa en bok å så.
    Min son är inne i en filmålder nu och det ger mig också dåligt samvete.
    Vi brukar gå ut varje dag och leka på gården men just nu är jag störtförkyld så vi har vart inne hela dagen.

• Arctura

Men inte behöver du ha dåligt samvete för det! Din son får ju stimulans av er båda på olika sätt och det är ju Kanon bra!

*~ Mitt mål i livet ,är att blir den underbara människa, som min hund redan tror att jag är ~*
  • Anna Conda

Det låter väl perfekt att ni gillar olika saker du och pappsen! Ni har säkert en underbar och nöjd unge.

• lilllinda

Fråga vad han vill göra. Min dotter är 2,5 år vi brukar bla baka bullar/kakor, rita, pussla, leka på lekplatsen, leka med lera, leta efter nyckelpigor i trädgården, hon tycker också att det är kul att hjälpa till hemma tex med att tömma/fylla diksmaskin/tvättmaskin, torka golv mm. Det mesta går att göra till lek.

• Elfva

I tre årsåldern så kan de ju leka ganska bra själva också. Även om alla barn förstås ÄLSKAR att leka med sina föräldrar.

Hur mycket stimulans ditt barn behöver är omöjligt att svara på, det kan ju vara skönt att ta det lite lugnt hemma också för barnet, det kan ju bli väldigt intensivt på förskolan ibland.

Saker man kan hitta på hemma är t ex: gå på promenad (låt gärna barnet gå själv) och upptäck och utforska närmiljön, gå till en lekpark, gräva i sandlådan, hjälpa till hemma (dammsuga, plocka i och ur tvättmaskinen osv brukar kunna vara poppis), baka bröd/bullar/kakor, eller baka med play-doh deg (som du enkelt gör själv), rollekar är skoj t ex leka mamma pappa barn, utklädningslekar, doktor osv., pussla, rita, måla, bygga med duplo/lego/klossar osv. Det finns en massa saker man kan göra hemma. För att få det fungera så kan det vara bra att varva lite lekar med hemmasysslorna och lite pussel eller ritande där barnet kan klara sig lite mer själv. Att vara med och laga mat är också superkul för de flesta barn.

• Majsan70

Jag leker inte alls med vår dotter. Hon är fullt kapabel att sysselsätta sig själv och kan hon inte det, så dör hon inte av att ha tråkigt.
    Däremot så myser vi gärna med henne på alla sätt och hon är alltid med o gör maten o såna saker.

Vi ser till att vara ute en del i skog o mark oxå när det finns tillfälle och ibland, speciellt vår o sommar, så är vi ute på gården med henne lite granna så hon får gunga o cykla.

Svar på tråden Vad kan man leka för lekar med en 3-åring?