• Anonym

Sjukvårdspersonal se hit! K-albumin

Hej

Nu är jag jätte rädd. Jag fick igår reda på av en läkare att jag hade brist på k-albumin. Vad är det frågade jag. Jo det är ett protein svarade hon. Sedan hade hon inte tid att prata mer för tiden gick ut. Fick inga svar. Ringde idag sjukvårdsupplysningen och de sa att k-albumin bildar man i levern. Varför bildar inte min lever det? Kan man inte äta sig till en högre nivå?
    Jätte orolig. VAd är det för fel.
    Vet någon? Naturligtvis kan ni ju inte veta vad som exakt är fel med mig men vet ni om det bildas i levern eller om jag helt enkelt ätit för lite protein vilket jag vet att jag har gjort då jag inte äter kött.
    OROLIG

• Svar på tråden Sjukvårdspersonal se hit! K-albumin
  • Julias mamma

Om du behövde vara så orolig så hoppas jag verkligen din läkare skulle sagt det oavsett om tiden gick ut eller inte...

• Anonym

Ja det har du rätt i. Jag frågade vad ska jag äta. Hon svarade kött. Jag sa men jag är ju vegetarian?? Kan jag inte äta böner ägg eller soyaprotein som jag har från hälsokost i pulver?
    NAj naj naj rött kött sa hon. Jag kan inte äta det.
    Vet ej vad jag ska göra.

• Julias mamma

Tyvärr kanske det är så...att du måste äta kött...
    Jag vet inte om det finns ngt som kan ersätta just det ämnet men kanske finns det ngt snarlikt...

• Omorfia

Ring till din läkare.

Du behöver inte alls äta animaliskt för att få i dig det protein du behöver. Exempelvis quinoa innehåller fullvärdigt protein. Ditt problem kan vara att du äter för _lite_ protein? Det brukar inte vara ett problem för vegetarianer eftersom vegetariska proteinkällor är stora, men du kanske har andra kostproblem? Ägg som du skriver om innehåller ju allt i proteinväg..

e-health.msn.se/kost/Quinoa_-_ditt_nya_ris_2329.html

Jag kan inte svara på vad som orsakar din albuminbrist, det kan vara massa saker.

Ring din läkare.

• SysterHedvig

Hej!

albumin är ett protein som finns i blodet. Dess främsta uppgift är att transportera fettlösliga ämnen till olika platser i kroppen. Albumin produceras i levern och brist kan bero på t.ex. att man inte äter tillräckligt med protein i kosten.

Det verkar konstigt att din läkare inte hjälpte dig mer. Jag skulle ringt till läkaren och begärt svar på dina frågor och en rekommendation på hur du ska göra (förutom att börja äta rött kött, vilket du inte ska behöva göra). Alternativt kan du uppsöka en dietist som du kan diskutera fram en mer balanserad kost med. Ring din vårdcentral och hör efter om de kan ge dig numret till en dietist.

Lycka till

• SysterHedvig

... ja, jag glömde skriva att albumin, förutom att transportera ämnen, hjälper till att upprätthålla det kolloidosmotiska trycket i blodbanan, vilket enkelt uttryckt betyder att vätskan i blodet ska hålla sig kvar i kärlen istället för att rinna ut i vävnaderna.

• Anonym

Tack för er hjälp!
    Borde nästan kunna vara tillräckligt med protein från soya, bönor och t.ex qinoa.
    Det finns ju faktiskt protein i mer än kött men frågan är om albumin BARA finns i KÖTT`??? Eller även i soyaprotein.

• Molle72

Har du gått på toa mycket på sista tiden? Min dotter har en kronisk tarmsjukdom så hennes albumin värden har varit rätt låga då hon varit på toa mycket. Då läcker man albumin.
    Hoppas det löser sig för dig och tycker du ska ta kontakt med din läkare igen. Lycka till.

Svar på tråden Sjukvårdspersonal se hit! K-albumin