• Indigo

Bo litet med bebis?

Det här låter säkert som ett lyxproblem i bostadsbristens Sverige men jag behöver lite råd från er som väntar eller har småbarn i mindre lägenheter. Vi bor i en 1,5:a på 47 kvm med ett stort kök, vardagsrum och möblerbar hall, alltså utan ett riktigt sovrum. Själv är jag jätteglad över lägenheten som ligger i innerstan, eftersom jag vet hur hård bostadsmarknaden är, men börjar undra om jag är ego som vill bo kvar här när barnet kommer. Jag växte inte upp i Stockholm och det här är den enda stadsdel som jag har någon relation till. Dessutom bor min familj och nära vänner på promenadavstånd. Vi kan/vill inte lägga pengar emellan för en större lägenhet, (vilket verkar vara enda alternativet i denna stadsdel), eller ta lån för en bostadsrätt och jag drar mig för att flytta till en för mig okänd närförort där jag inte känner någon och blir ensam under mammaledigheten. Alla mina vänner med barn bor betydligt större än vi och jag undrar om jag är orealistisk.
    Hur tänker ni kring barn och bostad? Hur fungerar det t.ex. med vaknätter och en partner som jobbar när man inte har ett separat sovrum? Egentligen tror jag inte att det spelar någon större roll för barnet men vill gärna höra om era erfarenheter och prioriteringar.

• Svar på tråden Bo litet med bebis?
  • Parvelns mamma

Jag skulle nog ha väldigt svårt att bo så trång överhuvudtaget och ännu svårare med ett barn. Men jag förstår till resonemang att du vill bo kvar, skulle nog inte heller flytta om jag trivdes så bra som ni verkar göra.

Men jag skulle nog ändå tänka på att det kan bli väldigt trångt och påfrestande. Kanske inte i början men när barnet börjar växa så behöver h*n ju större plats. Så i början kan det nog fungera men tyvärr inte i längden.

Lycka till hur ni än gör
    K

• Ledsen

Jag är säkert fel att svara, för vi flyttade från våran stora 3:a och köpte ett hus i höstas, men jag skulle inte kunna tänka mig att bo så litet el. ens i lägenhet med barn.
    Men vi är ju alla så olika och jag tror att bara man själv trivs med sitt boende så kan man nog få det att funka oavsett plats.

Lycka till!

• Katla

47kvm det räcker väl länge...... Får duiin en liten mysstol i köket så kan du amma där på nätterna om du inte vill väcka sambon. Och vem vet vad som händer om 5 år....?... Ni kanske vill ha 2-3 barn till och då är det ju bara att flytta. Ni får väl (som vi ska göra) omorganisera lite i vardagsrummet/sovrummet och se vad som händer, jag tycker inte alls det är orealistiskt att bo kvar....så länge ni trivs!!

• Elisa69

Hej vi har ett par bekanta som bor i en liten tvåa(35m2) inne i Paris med tre småbarn. De har inte fôrräns NU tyckt att det är för litet !!! Första tjejen fôddes fem år sedan.

• AnnaGBG

Som du säger, så bryr sig ju inte bebisen hur litet det är men jag undrar om det skulle funka för er del... Jag förstår att ni inte vill släppa en sådan lägenhet i första taget men å andra sidan kan ni ju tjäna en hel del på den om ni har 1:a handskontr. Ni får väl helt enkelt testa. Ni kanske får världens snällaste barn som sover hela nätterna och inte håller den arbetande föräldern vaken...

• jeeri

När barnet är litet är det nog inga problem att bo litet men när det blir lite äldre så kan det ju vara skönt att ha barnet i ett eget rum.
    Angående störa den andra jobbande partnern på nätterna.. Vi bor i relativt stor lägenhet, men jag tror inte att pappan inte kommer bli störd för det om barnet skriker på natten. Den kommer bo hos oss i sovrummet och även om jag går ut och stänger dörren kommer det höras. Så för den delen spelar det ingen roll om det är 40 kvm eller 90..

• Polarlinda

I början så går det ju bra! Men när barnet blir större kan det ju vara läge att skaffa större. Jag är helt övertygad om att din lägenhet går att byta till större utan att du behöver lägga pengar emellan, kan ju göra triangelbyte. Vi har själva gjort det och fått precis där vi velat, det tar ju ett tag och man får "ligga i" lite. Finns en jättebra bostadsbytarsida som du kan kolla in - byta.haxx.se/

/Linda

• Kompis

Testa och se hur det går!! Sååå kul är det ju inte att flytta direkt! Men känner ni sen att det är för litet så blir ni säkert mer motiverade till en flytt i såfall.

• Lilla frun

Nämen det är klart att det går!! Det är ju bara ni som känner vad som känns bra och dåligt. Tycker inte ni att det är jobbigt så är det ju inte det, eller hur. Dessutom tycker inte jag att 47 kvadrat är så litet.

Vi bor i en tvåa (55m2) och väntar barn nr. 2. Vi letade febrilt efter ett hus i förorten att trivas i till vi kom på att vi faktiskt vill bo kvar här (bor också i en stadsdel där de flesta vänner också är bosatta) och vi tycker ju inte att det är trångt. Många verkar ha åsikter i ämnet men eftersom vi trivs här så blir vi kvar här. Det är dessutom billigt och DET tycker jag är mycket värt. Vi kan vara hemma med barnen länge och har råd med lyx (sådant som vi tycker är lyx, äta på resturang, resa och så).

Så länge ni själva itne tycker att det blir trångt så låter det ert boende är perfekt!

• Petronella77

Jag skulle ha jätte-svårt att bo så trångt, nu har vi inga barn än, men ett på väg till juli. Och jag började få ångest över att vi bor i en trång 2:a på 55 kvm. Men det är nog bara för att jag och sambon bodde i en 3:a innan vi var tvungna att byta lägenhet, jag tror det går bara man vill. Det beror nog på hur man är som person mycket oxå.

• syss

Vi bor i en 1,5 på 52m2 och vi tänker bo kvar i ett år efter att vi har fått barn. Är inte sugen på att höja omkostnaderna samtidigt som man får mindre pengar i plånboken så vi bor kvar tills vi båda börjat jobba igen. En fåtölj i köket för vaknätter tycker jag var en strålande idé.

• syss

Hm nehej det fungerade inte tänkte att det skulle gå att skriva html kod för att göra en exponent tvåa. Gick inte. 52 kvm menar jag alltså.

• Mandy

Inga problem! Vi bor i en 2:a på 49 kvm. Har man bara förvaringsutrymmen, byrå, garderob så funkar det bra. Vår dotter är 7 månader nu och det känns inte så trångt. Hon har inte så mycket grejer och kläderna är jag noga med att rensa ur så snart de blir för små. Ni har ju ett kök och det är ju bra.

Tror vi kommer bo kvar åtminstående så länge någon av oss är hemma. Trvis så väldigt bra där vi bor och tycker det är kanon att bo i innerstan när man är mammaledig. Skulle känna mig så ensam och isolerad om jag bodde i villa i förorten. Känner mig absolut inte ego för det för inte uppskattar min dotter att bo i hus med tomt än. Just nu är det kanske t-o-m- bättre för henne att bo inne istan nära till lekparker, friskis, barnsång, babysim mm.

• sarabus

Finns det hjärterum så finns det stjärterum!

• Jossan

min granne bor med sin 3 åriga son på 32 kvm.. samma storlek som på min lägenhet...det funkar ju iaf när barnet är mindre...
    jag bor mest i pojkvännens 3:a

kram J

• BigMama

Vi bode i en tvåa på 50 kvm nånting när nr 1 kom ...gick finfint ...å inga problem att fixa så nr 2 dök upp 1,5 år senare ...lyckades tillåmed ordna så nr 3 var på G innan vi flyttade

• Jessie

Oj oj vad olika vi tycker och tänker kring detta. Jag förstår precis varför du vill bo kvar där du gör. Tror också att det kan gå bra när barnet är riktigt litet. Jag personligen skulle dock inte klara det då jag måste kunna få stänga in mig och få vara ifred emellanåt (på andra ställen än toan..)..
    Tror inte att ditt barn mår dåligt av att bo så "trångt" eftersom att den inte att har ngt att jmf med.. Men ni måste nog tänka på flytt när den inte är en liten liten bebis längre.. Lycka till.. Ser att jag inte svarat på din fråga men men kände att jag ville skriva vad jag kände iaf. Kram

• Miss Daisy

Din lägenhet räcker väl i några år framöver åtminstående. Jag har vänner här i sthlm som bor två vuxna och två barn i en etta. Det är viktigare att prioritera det sociala nätverket framför en stor lägenhet, enligt min mening. Sen är det väl olika vad man är van vid.

• Hushi

Vi bor också litet i innerstan. 42 kvm. Jag har börjat titta lite på andra lägenheter men min man älskar verkligen vår lägenhet och är inte alls sugen på att flytta. Det är världens finaste etta men jag har börjat känna mig lite orolig hur det blir när bebisen kommer i augusti.
    Men som alla skriver, det är ju bara att vänta och se...
    Kramar från Hushi

Svar på tråden Bo litet med bebis?