Bo litet med bebis?
Det här låter säkert som ett lyxproblem i bostadsbristens Sverige men jag behöver lite råd från er som väntar eller har småbarn i mindre lägenheter. Vi bor i en 1,5:a på 47 kvm med ett stort kök, vardagsrum och möblerbar hall, alltså utan ett riktigt sovrum. Själv är jag jätteglad över lägenheten som ligger i innerstan, eftersom jag vet hur hård bostadsmarknaden är, men börjar undra om jag är ego som vill bo kvar här när barnet kommer. Jag växte inte upp i Stockholm och det här är den enda stadsdel som jag har någon relation till. Dessutom bor min familj och nära vänner på promenadavstånd. Vi kan/vill inte lägga pengar emellan för en större lägenhet, (vilket verkar vara enda alternativet i denna stadsdel), eller ta lån för en bostadsrätt och jag drar mig för att flytta till en för mig okänd närförort där jag inte känner någon och blir ensam under mammaledigheten. Alla mina vänner med barn bor betydligt större än vi och jag undrar om jag är orealistisk.
Hur tänker ni kring barn och bostad? Hur fungerar det t.ex. med vaknätter och en partner som jobbar när man inte har ett separat sovrum? Egentligen tror jag inte att det spelar någon större roll för barnet men vill gärna höra om era erfarenheter och prioriteringar.