• Tinzu

tips på recept till Broccolisoppa?

med ost i?

tack på förhand!

• Svar på tråden tips på recept till Broccolisoppa?
  • Allimac 2004

Vi kokar, broccoli, potatis och purjo i buljong.
    Smaksätter med lite sweet chilli och creme fraich.
    Och strör ost i tallriken vid servering... MUMS!

• Jannamia

Ost- och broccolisoppa

(4 port)

1 purjolök
    1 msk smör
    2 msk vetemjöl
    8 dl vatten
    2 grönsaksbuljongtärningar
    400 g broccolibuketter
    3 dl riven ost
    1 tsk paprikapulver
    salt, peppar
    1 dl grädde eller crème fraiche

Skölj och finstrimla purjon. Fräs den mjuk i smöret i en kastrull på svag värme. Rör ner mjölet och späd med vattnet. Smula i buljongtärningarna och låt koka upp. Ansa och skölj broccolin. Lägg ner den i soppan och låt koka på svag värme ca 5 min. Dra kastrullen från plattan och blanda i osten. Låt den smälta i den heta soppan och smaksätt sedan med paprikapulver, salt och peppar. Runda  av med lite grädde eller crème fraiche. Servera med bröd.

Ingen är så rik att den har råd att förlora en vän.
  • Jannamia
    Broccolisoppa Ingredienser 4 port 500 g frysta broccolibuketter
    1 gul lök
    1/2 msk smör
    7 1/2 dl vatten
    2 grönsaksbuljongtärningar
    2 1/2 dl Kelda ostsås Gör så här Skala och hacka löken. Fräs den i smör i en kastrull. Tillsätt vatten och buljongtärningar. Låt koka upp. Lägg i den frysta broccolin och låt den koka ca 5 min. Mixa broccolin och tillsätt såsen. Låt soppan koka upp. Servera med grovt bröd med smör och ost.
    Ingen är så rik att den har råd att förlora en vän.
  • Mint

Soppa är ju det bästa eftersom man kan göra hur som helst och det blir liksom inte fel! Blir det för salt är det bara att spä ut, blir det för vattnigt slänger man i lite mjöl, och så vidare. Nästan det godaste jag vet är soppa jag gör månadens sista dagar på det som finns i kyl och frys i form av frysta och färska grönsaker + potatis och några skivor ost. MUMS! Jag tycker dock det är ett mpåste att mixa soppan - jag vill ha den slät.

Svar på tråden tips på recept till Broccolisoppa?