Anmälan skolverket
Men.....visst har man som förälder ansvar och det är inte skolans uppgift att uppfostra någons barn men om föräldrarna Inte på något sätt får reda på att ens barn har varit i skolan, hur kan då föräldrarna ta ansvar för vad som händer där?
Kan utgå från mig själv när jag var jätte skoltrött och mobbad, vad händer, jo, jag ljög om mina läxor mm. Att dessutom inte få reda på någonting som förälder under nästan ett helt läsår är under all kritik.
När man sedan dessutom efter möten kommer fram till en lösning och detta bara funkar ett tag för att sedan återgå till Noll Kommunikation igen då är det allvarliga brister. Har man också under dessa möten kommit fram till att skolan ska meddela vilka läxor och uppgifter en elev har för att allt ska tas igen ska detta skötas enligt överenskommelse. Detta är inget ovanligt och används även på "vanliga" kommunala skolor.
Så ja, det är skolans ansvar i detta fallet att meddela resultat och läxor, om inget annat faller ju det sig naturligt om skolan anmäler skolk.
Att nu sonen satt sig i situationen själv...ja, säkert till en viss del men vi vet väl inte den exakta orsaken, han kan ju ha varit hur mobbad som helst och det är också skolans ansvar att ta tag i i så fall.
Hur som, lycka till och hoppas allt löser sig!