• Angelica77

Bilder på räcke till furstukvisten önskas

...heter det så? Jag menar iallafall staketet eller räcket utanför dörren om man har en liten trappa till entrén. Vi måste byta ut plankor på vår förstukvist i sommar och vill byta utseende helt och vill bli inspirerad.

• Svar på tråden Bilder på räcke till furstukvisten önskas
  • morgontrötta Hilda

Vi har kryss på farstukvisten.. du vet de som ser ut som ett X, har ingen bild ännu tyvärr.

• morgontrötta Hilda

Min dröm är dock att bygga ut hallen, dvs bygga in själva farstukvisten och sätta såna här smala avlånga fönster, med klinkergolv... *drömmer*

• Kålrot

Vi har en variant av X på vår farstukvist.
    Bild vinns i mitt galleri om du är intresserad.
    Det syns på sommarbilden av huset.

• Marie IE B

Vi har precis köpt hem virke och börjat måla det som ska bli nytt räcke runt vår veranda. Vi ska sätta bred, smal, smal, bred, smal, smal o s v. Den breda är 95 mm och den smala 45 mm, mellanrummen kommer att bli ca 25 mm. Jag har sett bilder på det här på forumet och återkommer när jag hittat var.

• Marie IE B

Hittade medlemmen som inspirerade oss till vår veranda men tyvärr var bilderna utbytta och borta var altanräcket.
    Jag skulle inte rekommendera kryss-räcke, dels tycker jag inte det är snyggt, se'n hindrar det varken vind, regn eller snö och framför allt tycker jag inte det passar till den här hustypen. Less is more, visserligen har ni ju lite snickarglädje vid nock men jag tror nog ändå raka plankor gör sig bäst. Lek i så fall lite med olika bredder på dem för att få det lite levande och få effektfulla skuggor.

• Angelica77

Tack Marie IE B för ditt svar. Det där med snickarglädjen vid nocken är nog nåt som åker ner förhoppningsvis. Är lite less på allt det där pluttnuttiga.
    Raka plankor var mannen inne på. Och det låter intresant med olika bredder. Skulle gärna vilja se bild dock. Får hålla ögonen öppna. Hör gärna av dig när ni blivit klara med ert och har bilder.

• Angelica77

Förresten...måste slänga in en annan fråga här då bild på vårt hus finns här.

Jag är så less på den blå färgen på vindskivorna mm och vill byta ut den till vinröd. Sen ska allt det bruna runt föntrena och även dörrar målas vita. Vad tror ni om det????

Tanken är nämligen sen om ett par år när vi måste måla om själva huset (det gräddvita) så ska vi ha en ljusgrå färg och då är allt annat redan klart i dom färger jag vill ha. Tycker vitt, grått o rött är så snyggt ihop. Någon???????

• morgontrötta Hilda

Jag tror att kryss på farstukvisten skulle bli jätte fint på ert hus, ser ingen liknelse med snickarglädje och kryss. Kryssen är stilrena och passar till allt.

Det kommer att bli jättefint med de färgerna! =)

• Marie IE B
    Angelica77 skrev 2007-04-19 09:31:47 följande:
    Tack Marie IE B för ditt svar. Det där med snickarglädjen vid nocken är nog nåt som åker ner förhoppningsvis. Är lite less på allt det där pluttnuttiga.
    Va bra att du skrev det själv, att snirkligheterna vid nock ska rivas.. Hade tänkt föreslå det också men vågade inte riktigt, kanske ni tyckte det var jättesnyggt så.
    Färger på hus är verkligen svårt så jag rekommenderar att du går in på någon "färg-sajt", Alcro, Becker, Nordjsö m fl. Jag tror alla har program där man kan välja först hustyp och sedan välja kulörer på fasad, vindskivor, foder, veranda..... Jättebra för att se hur det blir.
    Att få bort det blå kommer att bli ett jättelyft för huset.
Svar på tråden Bilder på räcke till furstukvisten önskas