• Sencha

Penta?

Jag är skåning, infödd sådan. Men när jag flyttade ner till sydvästra Skåne i slutet av 90-talet så hade jag aldrig tidigare hört ordet "penta" - vilket i dessa trakter var ett mycket vanligt ord, med betydelsen bimbo.

Nu har jag inte hört det på länge, men det kan ju bero på umgänge

Jag är lite nyfiken på om det fortfarande används, och i så fall var i landet.

• Svar på tråden Penta?
  • MrsNelson

har aldrig hört ordet användas på det sättet! Men som smeknamn och som båtmotor "Volvo Penta" Är uppvuxen utanför sthlm bor numer i närke

• DenÖdmjukaHögtÄlskadeGmoll

Har aldrig hört,, sundsvall

• Den där Linn

För mej betyder det att permanenta hår...bor i Övik!

Det är inte alltid jag har rätt, men jag har aldrig fel!
  • Sencha

Ja... det är nog ganska lokalt? Fast jag har även träffat på någon från nån helt annan del av landet som sa att det säger alla hemma. Fast jag minns inte varifrån hon/han var...

• GeRDiS

vi sa oxå penta när ja va yngre, men nu har ja inte sagt de på flera år, beror nog på umgånget som du sa... ja bor i tomelilla

• Themis

Penta eller pentabrud är kortformer för

"tjej med superpermanentat hår och blå mascara som ser bra ut men har korsdrag mellan öronen". Uttrycket var "hett" när jag gick på högstadiet 1989 eller så.

I hålorna i Skåne uppdateras inte slangvokabulären så ofta så det lever väl kvar än ute på landet, antar jag...

• Sencha

Bimsan: Fast det var inne i Malmö och Lund som det användes frekvent när jag träffade på det. Däremot aldrig i nordväst, där jag kommer från.

Och permanentat hår var definitivt inget kriterium.

• presens konjunktiv

Det användes mycket när jag på högstadiet i mellersta Skåne i början av nittiotalet, men det var ett bra tag sedan jag hörde det sist.

• Themis

Sencha: Nej, man kan förvisso vara penta utan att vara permanentad liksom man idag kan tänka blont utan att vara blond, men ordets URSPRUNG är "permanent".

För det är väl ingen här som tror att det har med båtmotorer att göra i alla fall?

• Sencha

Bimsan: jodå, jag förstod att du menade ursprunget

• eleena

penta förekom inte i min uppväxtby, där grasserade jc-tönt om desamma.

• Marie IE B

Det ordet har jag nog inte använt se'n tidigt 80-tal och då var det i sammanhanget att man skulle "penta håret" d v s permanenta håret.

Däremot sitter det en Volvo Penta-motor i vår racerbåt!

Svar på tråden Penta?