• flingflong

Åderbråcksoperation???

Hej!

Jag har fått problem med åderbråck som går från vaden upp till knät och vidare upp på framsidan av låret. Nu pratade jag precis med en ssk på vårdcentralen för att åderbråcken började göra ont för ett tag sen och nu gör det bara mer ont för varje vecka. Fick en tid till läkaren redan i e.m och hon pratade om att det kan opereras om det blir för problematiskt. Bläääää. Livrädd för allt vad operationer heter..

Shysst att inte ens vara 30 år och få såna här problem...Skrikandes 

Så nu undrar jag, finns det någon här som opererat sådana här åderbråck? Var det jobbigt? Blev det bra efteråt? Är det läskigt?

Livet är för kort för att bråka
  • Svar på tråden Åderbråcksoperation???
  • milla122

japp opererade mig när jag var 27, samma ställe som du beskriver, nej det var inte jobbigt och det blev bra, du får andvända stöd/ lår strumpa ett tag efter operation. mvh nina

• Anonym

Jag har inte gjort det själv men många i min omgivning har gjort det och en del flera gånger. Dom säger att det inte är läskigt utan det går snabbt och man får bedövning. Skär endast små snitt och drar liksom ut dom sen. Sen syr eller tejpar dom "hålen" och sen är det klart. Ibland vill doktorn att man tar det lungt en dag och kanske inte kör bil direkt efter, varför vet jag inte. Men dom har blivit nöjda efter och inte fått några problem.

Lycka till

• flingflong
    milla122 skrev 2007-04-18 13:31:58 följande:
    japp opererade mig när jag var 27, samma ställe som du beskriver, nej det var inte jobbigt och det blev bra, du får andvända stöd/ lår strumpa ett tag efter operation. mvh nina
    Det använder jag redan så gott som dagligen för jag samlar på mig lite vätska vid anklarna..Gjorde du också det?
  • flingflong

Åh, vad skönt..tack för era svar, känner mig redan lite lugnare...

Blir man sövd eller går det med lokal bedövning?

• Anonym

Dom jag känner som har gjort det får endast lokal bedövning

• flingflong

Ok, tack..Ännu bättre..Då kanske jag ska klara av det...

O jag jobbar på sjukhus...

• flingflong

milla: Har du fått fler åderbråck efteråt eller har det hållt sig borta?

• Anonym (Dotter)

Min mamma har opererat sina i 2 omgångar, 1 ben i taget. Jag tycker det ser bra ut nu. Men det såg hemskt ut precis efter. Men blåmärkena försvann ju. Och så är man ju lite känslig när det gäller närstående.
    Jag har uppfattat det som om att hon är nöjd med det. Hon har ju gjort det 2 gånger...

Men hon fick vänta 2 år på den senaste. Hon hade inte bekymmer, utan det var en "skönhets-operation".

• sisley

Min pappa har precis genomgått en större operation för åderbråck och varit sjukskriven i 14 dagar. Istället för att göra små snitt direkt på bråcken så gick läkaren in genom ljumsken och drog ut därifrån.

Han hade ganska ont första dagen och haltade men redan andra dagen var han på bättringsvägen. Jag fick se benet i helgen när han precis tagit bort stygnen och det blev jättefint och han är väldigt nöjd.

Lycka till och oroa dig inte!

• flingflong

Tack, vad ni är snälla som berättar.

Det låter lite läskigt när ni berättar om att de drar ut dom..

• milla122

jag blev sövd, nej har inte fått några nya.

• flingflong

Nu har jag varit hos läkaren, han ska skicka en remiss först till ultraljud på benet. Kirurgerna vill tydligen ha det innan. Det e ju långa väntetider så det e ingen ide att jag börjar vara nervös nu..

milla: Skönt att du inte fått tbx några..

• Splach

när du "bara är 30"

Du jag är 18år, fick mitt åderbrock när jag var 16, snacka om sexigast på stranden med ett stort åderbrock precis ovanför knävecket, och vad jag förståt tar dom bara bort dom om man har ont

• Aamamman

Splach: Jag var också runt 16 när jag fick mina första åderbråck. Gjorde min första operation när jag var 21... Väldigt skojjigt.

Jag är nu 33 och fick tillbaka åderbråcken efter min första graviditet... Men väntar tills jag har fått barn klart innan jag opererar igen.

• flingflong
    Splach skrev 2007-04-18 19:57:53 följande:
    när du "bara är 30"Du jag är 18år, fick mitt åderbrock när jag var 16, snacka om sexigast på stranden med ett stort åderbrock precis ovanför knävecket, och vad jag förståt tar dom bara bort dom om man har ont
    Mitt började också i sena tonåren men inte blivit större och spridit sig förrän nu. Ja, man kan ju få operation privat om man vill men det kostar ju en del med..
  • Anonym (kasst)

Har opererat bort åderbrock och jag fick värsta ärren på benet. Så jag tyckte det var helt meningslöst. Nu har jag fått åderbrock på samma ben igen!

Har även testat sprutor och de försvann men har fått på andra ställen så det verkar inte som om jag kan bli av med dem utan de dyker upp på andra ställen istället!

• Anonym (Dotter)

Har ärvt min mammas ben tyvärr. Fick också mitt första i tonåren. Sen när jag var gravid kom där fler. Funderar på operation i framtiden. När man är färdig med att skaffa barn.

• anaconda

Har förmodligen fått mina efter pappsen. Genomgick min första operation när jag var 20, min andra några år senare och min tredje för 6-7 år sen. Nu har de kommit tillbaka igen. Från vaden upp till insidan av låret båda benen. Inte alltför kul när det är sommar och sol och bad. Man går inte helt gärna barbent om man inte måste. Jag har visserligen 4 barn så det har sannolikt inte gjort saken bättre.

Tyckte inte att det var så läskigt med operationerna men andra gången fick jag endast lokalbedövning och det gör jag aldrig i livet om igen, fick be dem, under operationen, att bedöva ytterligare. Att få bedövningen gjorde skitont. De klämde ihop skinnet hårt som f*n och satte i sprutan. Eftersom jag inte var tillräckligt bedövad kändes det ju.

Svar på tråden Åderbråcksoperation???