• calle555

Ofint att ifrågasätta andras tro på Familjeliv?

Är det ofint ifrågasätta när folk på FL sprider ut att:

... Jesus kunde gå på vatten?
    ... barn som jollrar i tomma intet pratar med andar?
    ... akupunktur hjälper mot barnlöshet?
    ... andemedierna i Det okända kommunicerar med de döda?
    ... Uri Geller kan böja skedar med tanken?
    ... de kan pendla över gravidmagar och avgöra könet?
    ... man kan förutsäga framtiden med hjälp av tarotkort?
    ... man kan hitta vatten med hjälp av slagruta?
    ... homeopati har verkan utöver placebo?

• Svar på tråden Ofint att ifrågasätta andras tro på Familjeliv?
  • Maja Gräddnos

Det är inget fel i att ifrågasätta, men jag tycker det beror på hur det görs.

En människas tro är något väldigt personligt, och ska man ifrågasätta den får man ha grymt bra på fötterna och gå varsamt fram.

För mig är det lite som att skriva till någon främling här inne "Jag VET att du inte känner riktig kärlek till din man. Jag bara VET det!" Dvs man ifrågasätter det mest personliga och viktiga i en människas liv. Och då kan man åtminstone ha hyfs nog att göra det på ett ödmjukt sätt. Vilket väldigt många här inne inte gör.

• Jan 39

Ja, det är ofint att håna andras tro.
    I synnerhet när man inte har torrt på fötterna själv.

• hönapöna2

"Ja, det är ofint att håna andras tro." - ja..men nu var det frågan om att ifrågasätta. skillnad

• Johan

hönapöna2:
    Beror på hur man gör det... Det är nog en del FL-skeptiker som upplever att de ifrågasätter, men som går över gränsen.

• ming
    Audhumbla skrev 2007-04-18 16:53:49 följande:
    Det är en sak att t.ex. personligen tro att man är immun mot aids så länge man sover med en nyckel under tungan och en helt annan att försöka övertyga andra om att det är sanning. Även om man själv kanske tycker att det vore spännande med andar och liknande så är det kanske inte fullt lika kul att som barn bli itutad att man står i kontakt med döda människor, speciellt inte om det nu till äventyrs skulle vara så att andar inte finns.Och jag kan verkligen inte förstå varför man skulle ta illa upp av att få sina åsikter, som man uttrycker på ett publikt forum, ifrågasatta. Då ska man kanske hålla sig till någon annan samlingsplats, där det inte är lika stor risk att verkligheten tittar in.
    Är det inte lika illa att till varje pris försöka motbevisa folk deras tro som att försöka övertyga folk om dess existens?
  • hönapöna2

Johan: Att ifrågasätta är en sak. Det är bra och viktigt tycker jag. Att vara ohyfsad och gå över gränser en helt annan sak. Det är ofint.
    Oavsett vad man har på fötterna.

• Johan

hönapöna:
    Jag kan inte mer än hålla med dig. Fast det som en person upplever som ifrågasättande upplever kanske en annan person som hån. Vem av dem har rätt då?

• hönapöna2

Det var och en upplever är alltid rätt tycker jag. Alltså har båda rätt.

• KickStart

TS:
    Nej det är sunt att ifrågasätta!
    Klarar inte en tro att bli ifrågasatt då borde man ta sig en funderare om det öht är något att tro på.

S´Rioghal Mo Dhream= Royal is my race= Clan MacGregors motto!
  • Johan

hönapöna:
    Nice, alltså bör X lyssna på Y om Y känner sig kränkt eller hånad... Antecknar du Calle?

Svar på tråden Ofint att ifrågasätta andras tro på Familjeliv?