• Wilowa

Inget fritids om en förälder är arbetslös!

Jag pratade med de ansvarga för barnomsorgen härom dagen. Som arbetslös har jag inte rätt till en fritidsplats! Hur kan det vara möjligt! Då har jag ju inte rätt att stämpla ju och jag kan inte stå till arbetsmarknadens förfogande! Till att börja med skulle jag få ha kvar platsen, men om jag inte jobbar några dagar per månad så skulle jag förlora platsen. Jag får alltså inte behålla platsen om jag inte utnyttjar den. Är det så här i andra kommuner också? Kan de verkligen ha rätt att göra så här? Jag funderar på att ringa verksamhetschefen och kolla, jag tycker att det verkar sjukt!

Om du gör det du alltid gjort, kommer du att få det du alltid fått.
  • Svar på tråden Inget fritids om en förälder är arbetslös!
  • Asereht

Visst är det sjukt, moment 22. tyvärr gäller det även dagis på vissa ställen. .-(

♥ Mamma till Grabbarna Bus och Syrran ♥
  • Kimsan82

Men nu förstår jag inte riktigt...
    Barnen går väl i skolan?? Under den tiden kan du ju söka efter jobb..på samma sätt som man bara får ha barnen på förskola 15 tim så man kan söka jobb!! varför ska du ha barnomsorg utöver skoltid om du inte jobbar?

• Diwa

man behöver inte ha fritids för att stämpla(går de i fritids går de i skola viss del av dagen)

Skulle du få ett arbete så får du fritids inom 14 dagar...

Ofta är det mycket lättare att komma in på fritids än på dagis eftersom det är en så begränsad del av dagen....

~*~Vitiis nemo sine nascitur~*~
  • Kimsan82

Eller du syftar på sommarlovet? Isåfall borde du kunna få fritidsplats under den perioden..

• Kimsan82

fast e det öppet under sommaren förvirrad.. har funderat lite på hur man gör då om man som jag är ensamstående och blir tvungen att jobba hela sommaren Nån som vet??

• Anna 84

i gävle kommun ås får man ha barnen till max 14.00 varje dag ... om man är arbetslös gäller dok inte sommar lov ju lov mm

• Monica S

Är det inte så att de dagar du är arbetslös hämtar du hem barnet när skolan slutar. De dagar du har jobb tex timvikarie kan barnet gå dina arb-tider?

• Wilowa
    Kimsan82 skrev 2007-04-18 19:12:29 följande:
    Men nu förstår jag inte riktigt...Barnen går väl i skolan?? Under den tiden kan du ju söka efter jobb..på samma sätt som man bara får ha barnen på förskola 15 tim så man kan söka jobb!! varför ska du ha barnomsorg utöver skoltid om du inte jobbar?
    Det är inte frågan om att jag ska ha honom på fritids när jag går hemma. Fast om jag blir inringd på jobb så får jag inte säga nej. Eftersom sonen kommer att gå mellan i förskoleklass mellan 8 och 12 så måste jag ha barnomsorg resten av dagen då. Då jag inte kommer att få behålla fritidsplatsen, måste jag säga nej till jobb och då förlorar jag min ersättning från a-kassan. Min son kommer bara att vara fem år och åtta månader när skolan börjar och då kan han ju inte vara själv halva dagen. Han är dessutom allergisk mot getingar och har astma!
  • Wilowa
    Monica S skrev 2007-04-18 19:16:08 följande:
    Är det inte så att de dagar du är arbetslös hämtar du hem barnet när skolan slutar. De dagar du har jobb tex timvikarie kan barnet gå dina arb-tider?
    Så länge som jag jobbar några dagar varje månad så fungerar det så. Fast om jag inte jobbar på några månader så förlorar jag platsen. Jag kan ju inte vänta i fjorton dagar om de ringer samma morgon och vill ha en vikarie! Jag får heller inte säga nej till jobbet heller!
  • Kimsan82

Ts- Ja då förstår jag..går oxå som tim vikarie... Måste ju gå att ordna..går själv på tim vik och blir inringd, ändrar tider ibland dag till dag på sonens dagis ..det måste ju finnas samma möjlighet när barnen är äldre!! Försök få tag på högsta chefen för barnomsogen och fråga henne vad du ska säga till a-kassan och arbetsförmedlingen Det svaret hade vart intressant att höra!!
    Lycka till!!

Svar på tråden Inget fritids om en förälder är arbetslös!