• susanna82

Någon som har en bänkskiva i trä?

Vi har beställt ett nytt kök, vi valde en bänkskiva i ek. Massiv ek inte laminat. Nu har så många sagt att det var jätte dumt då den kommer att bli förstörd!

Har era blivit förstörda? Hur tar ni hand om bänkskivan?

• Svar på tråden Någon som har en bänkskiva i trä?
  • Nivea

Vi har också ek. Vår har inte blivit förstörd ännu, liiiite ful kankse vid spishällen men inget som syns om man inte tittar noga! Vårt kök är ett år. Man får ju vara försitig så man inte tappar saker i den.
    Vi oljar den rätt ofta och då håller dne sig snygg. Så visst det krävs lite underhåll ;)

Skulle jag valt bänkskiva idag hade jag fortfarande valt massivt trä.

• susanna82

Åh vad skönt att höra :) Det är ju så snyggt!
    Vad oljar man den med? Och hur ofta?

• morgontrötta Hilda

Vi har det också, den satt i huset då vi flyttade in. Ser då inte ful ut någonstans.. Oljar den oftast samtidigt som köksbordet för enkelhetens skull. :p

• susanna82

vad oljar man med? hur länge tar det för att torka?

• morgontrötta Hilda

Köpte vår senaste flaska på EM möbler, den heter Vaxolja.. läser på flaska "Effektivt skydd för alla obehandlade och oljade träytor" ..vi kör med samma olja till ek borden. =)
    Oljar du på kvällen är et torrt på morgonen.

• Skogsstjärnan

Jag vill också veta hur ni tycker det är att ha massiv bänkskiva! Funderar på att ha en i värmebehandlad björk, den är ganska mörk och SÅ snygg! Hur ofta bör man olja och syns det inte vattenringar och andra märken om man oljar den regelbundet?

Ni som har massiv bänkskiva nu - skulle ni byta till laminat om ni skulle välja på nytt?

• Euphoric

Framförallt på ekskivor ska ni akta er för att ställa metallburkar (konservburkar) då de reagerar med skivan och lämnar svarta tydliga ringar efter sig. Dom går i princip så djupt att de inte går att få bort också.

2 här på jobbet har ekskivor i köket och beklagar sig varenda gång det på något sätt kommer upp.

• M K

Euphoric: Precis det har hänt mig, så nu har vi två snygga ringar på bänkskivan Kan man slipa ner dom, tror du?

• Euphoric

Så vitt jag vet går det inte. Iaf av att lyssna på dom här på jobbet som har flera såna ringar. Det går tydligen väldigt djupt väldigt fort och man får helt enkelt leva med det..

men överbevisa mig gärna så får jag briljera med lösningen åt dom

• Skogsstjärnan

Gäller det bara ek Hur är det med andra träslag???

• Skogsstjärnan

Kanske någon med annat träslag vill pröva göra märken och testa?

• M K

Euphoric: Ja, vi får väl testa och se hur det går då

Svar på tråden Någon som har en bänkskiva i trä?