• teha

Tråden för oss som fick missfall vid allra första graviditeten!

Jag fick mitt första missfall i dec 2001 och väntade då mitt första barn. Jag började blöda i v.13 och åkte in till akuten där jag fick missfallet bekräftat. Jag fick göra en skrapning några dagar efter som gick bra. Men ca 5 dagar efter skrapningen så drabbades jag av livmderinflammation och fick läggas in på sjukhus.

När jag sedan fick åka hem pratade jag med en läkare och frågade honom när vi kunde försöka igen. Han sa att det var bra att vänta en mens, han nämde 3 saker varför det var bra att vänta: 1. Att man psykiskt skulle komma igång igen eftersom missfall är en jobbig trauma. 2. Att kroppen får komma igång som den ska först. 3. Att det blir lättare att veta var i graviditeten man är om man blir gravid igen.
    Han sa att det inte fanns några miedicinska risker med att bli gravid igen innan man hunnit få tillbaka mensen. Han sa också att det ökar inte risken att få missfall igen om man blir gravid innan första mensen kom.

Efter mitt andra missfall nu i höstas så fick jag höra exakt likadant av en annan läkare!

Man hann tänka många saker då efter första missfallet och speciellt då jag fick livmoderinflammationen också. Då trodde jag att jag aldrig skulle kunna bli gravid igen, att inflammationen gjorde så att jag blev steril. Inte vart det bättre när mensen aldrig ville komma igång heller, fick börja äta tabletter för att försöka sätta igång mensen ca 3 månader efter skrapningen. Det hjälpte och sedan 8 månader efter missfallet blev jag äntligen gravid igen och hon är nu 4 år gammal!

Svar på tråden Tråden för oss som fick missfall vid allra första graviditeten!