• MymlanB

Det här med att vara sjuk och mjölken sinar....

Jag har lite svårt att reda ut vad som är vad här... kan ni hjälpa mig?

Jag har en rejäl förkylning - snorar och har lite feber och är allmänt hängig

Lilleman är svinhungrig! Jag matar och matar och han blir aldrig mätt= ledsen bebis

När jag pumpar ur bägge så får jag ihop mellan 60-70 ml. När jag ger honom ersättning så äter han 125-150 ml. Det är stor skillnad!

Jag vill amma - men jag står inte ut med att se honom så hungrig.

Kan tilläggas att jag har ammat varannan timme även innan jag blev sjuk. Då trodd jag att det var för att han var i en tillväxtperiod (8 veckor) och att det var för att öka produktionen - men nu är han 10 veckor och det räcker fortfarande inte. Om jag börjar ge tillägg nu - kommer jag att förstöra amingen eller kan jag ge lite under tiden som jag själv är sjuk... Jag kan inte amma dygnet runt längre - det är psykiskt påfrestande...

Hur kan jag öka mjölkproduktionen? Eller ska jag ge tillägg?
    Tacksam för råd...

• Svar på tråden Det här med att vara sjuk och mjölken sinar....
  • Mibe

Det är viktigt att du äter bra!!

Med mitt första barn hade jag dålig mjölk, blaskig och blåaktig. Men jag åt dåligt då varken ordentlig frukost eller lunch.

Med barn nr 2 blev det annorlunda eftersom min äldsta skulle ha frukost och lunch och då åt även jag. Och då blev det grädde i tuttarna!

• MymlanB

Det kan ligga något i det - har svårt att få i mig mat mest hela tiden... en macka här och en tallrik fil där... hmmm tack för tipset

• Nimue1971

Jag har samma trubbel. Har varit sjuk sen min lille kom. Han är född 12 Mars och sen dess har jag vart sjuk sjuk och återigen sjuk. Feber halsont och ja vet allt....och lilleman hungrig.
    Förstår din sits.
    Men amma och ät själv så mycket du orkar.
    Själv fick jag som tips från amningsmottagningen att amma och verkar inte lillen mätt ge tillägg på sked tills du märker att han känns nöjd.
    Inte nappflaska för då störs sugreflexen typ...det är lättare att suga genom nappflaska än genom bröstet.
    Koka själv en teblandning som stimulerar mjölkprodiktionen
    Koka upp 1 liter vatten med 2 tsk hel anis och 2 tsk hel fänkål (finns i vanlig butik,här hemma har hemköp det)
    Låt allt dra 10 minuter och häll upp i kanna men sila bort kryddorna och drick drick.
    Detta har hjälpt mig mycket....också gott för onda halsar.
    Som ett tips jag fick när min störta son var liten var att dricka lite lättöl varje dag som också stimulerar produktionen.
    Orkar du så handmjölka efter amning....man får nästan alltid ut lite till....dessto mer som töms desto mera fylls på.

Lycka till!!!

e

• Mibe

Man har ju alltid bäst och fetast mjölk på morgonen. Spar av den och ge som tillägg!

Men som sagt - ÄT!
    Jag vet att det är svårt att ta tag i det, men gör mycket middag så du får matlåda till dagen efter. Det är ju supertråkigt att laga mat till sig själv, då blir det dom berömda mackorna.

• MymlanB

Tack Nimue - har gjort nästan allt som du skriver om (utom amningsteet som jag ska prova) och jag lovar dig att hans sugreflex är det inget fel på . Dricker du teet en gång om dagen eller hela dan typ?

• Hatter

Min dotter foddes den 19 januari och jag har varit sjuk sedan dess. Haft feber flera ganger, och forkylning efter forkylning, hosta, krakningar, diarre...you name it! Ar dessutom ensamstaende. Orkade efter 2 manader tillslut inte med amningen langre. Hon var sa hungrig och bara skrek och skrek...och jag var sa sjuk. Efter jag bytt till flaska sa mar min dotter sa otroligt mycket battre.

Sjalv ar jag fortfarande sjuk...och kanner mig dessutom lite misslyckad som inte orkade med amningen.

• MymlanB

Äh - är du ensamstående så är du ju skitduktig som orkade med det här jävla mecket i två månader! Bra gjort.

• Hatter

Tack for de orden! Det var ingen som forberedde mig pa att amningen kunde vara sa pass fysiskt och psykiskt kravande. Jag trodde det skulle komma "naturligt".

• fish

Man behöver ju inte helt ersätta bröstmjölken utan kan låta barnet suga ut till det är mätt och sen ge tillägg i flaska. Det finns en risk att barnet kommer föredra flaskan men om man bestäämmer sig för att göra detta just när man är sjuk bara och sen om det är möljligt amma igen så är det nog inga problem. Det är ju hemskt om barnet ej får tillräckligt med mat och knappast något som gagnar någon av er. Testa med tillägg och om barnet sen skulle helt gå över till flaska är det ju inte mycket att göra. Det viktigaste måste väl ändå vara att hon får tillräckligt med mat.

• fish

Gud vad jag skriver fel hela tiden..jag menar att man ska låta barnet suga till brösten är tomma och sen ge tillägg.

Svar på tråden Det här med att vara sjuk och mjölken sinar....