Är det för tidigt för en 4-månaders att få VATTKOPPOR?
Är det för tidigt för min 4-månaders att få vattkoppor? Min systers barn har det och undrar om jag ska "passa på"??
Är det för tidigt för min 4-månaders att få vattkoppor? Min systers barn har det och undrar om jag ska "passa på"??
I Vi Föräldrars "När barnen blir sjuka" står det att barn under 6 månader sällan får vattkoppor då de skyddas av mammans immunitet. Men det är nog om man ammar va? Jag är inte säker själv. Oj vad rörigt det blev, men men..
Har hört att man inte ska utsätta såna små för vattkommer om man kan undvika det...det kan ge en massa saker och inte bara vattkoppor. Så om jag va du skulle jag inte göra det...Min bror kanske har det och han får inte komma hit och hälsa på för jag vill inte att våran 6 månaders ska få det.
vattkoppor skulle det stå...hihi...vet inte vad jag skrev.. ![]()
VIP- Ja det är för tidigt. De kan naturligt vis få det utan mening men man ska vänta med att försöka få det.
Pratade med sjukvårdsrådgivningen då min son var knappt det och de avråde från medvetenkontakt före 6 mån
Min dotter hade vattkoppor vid två månaders ålder och det var inga större problem, hon mådde bra under tiden. Men det är nog inte att rekommendera att utsätta dem för smitta när de är så små. Får de en för mild variant så kan de få det igen när de blir större.
Nej, nu förstår jag, inte ska du utsätta ditt barn för att få vattkoppor, det är ju inget bra! Jag trodde bara du undrade hur stor risken var. Nej, jag hade inte tagit emot besök av vattkoppor när min lille var 4 månader, absolut inte!
Vilka komplikationer kan uppstå?
Behöver inte betyda att man får det men varför riskera....
http://netdoktor.passagen.se/default.ns?lngItemID=3350
http://www.tryggabarn.nu/barn/Page997.html
http://www.sjuktbarn.nu/AZTemplates/Page.aspx?id=152
Sökte på vattkoppor...
VIP, om barnet får vattkoppor när det är under 1 år, är man inte immun i framtiden.
Man riskerar alltså att få det lika lätt igen efter det...först när barnet fyllt 1 år och fåt vattkoppor är de sedan immuna ![]()
tack för alla svar! Håller henne ifrån kusinerna då och väntar tills hon är 1 år innan jag söker upp det.
Ivars kusin fick vattkoppor precis nar Ivar var nyfodd och da sa doktorn att det var ovanligt att bebisar far det men om de far det sa kan det vara jattefarligt. Kanske battre att vanta tills de blir lite aldre.
självklart är det inte bra att få vattkoppor när man är så liten, men efter halvåret för ju yngre man är ju lindrigare besvär får man!!
Min son har vattkoppr nu o han blir snart 4 mån. Hade helst vänat , men stora syster fick det så...... Kunde inte undvika smttan. BVC sa oxå till mig att det e ovanligt att så små barn får det.
Hepp!!
Har två killar som haft koppor... Den stora var 4 och den andra smittades av honom och var 5 veckor!! Så åldern är inte mycket att säga om när det gäller sånt. Nu går det igen på dagis och jag funderar på om vi inte skall dra dit våra småttingar på 7,5 månad för att de skall få det och sedan bli av med det!
Den store killen hade en hel del koppor medans den andre bara fick NIO,9, stycken och inte en enda innanför blöjkanten!! Tack för det! Läkaren sade att det många gånger är så: små barn, små åkommor. Större barn, större åkommor!
Inte för att jag vet om det stämmer, men i alla fall!!
Får Din sötnos det så är det bara så, annars får Ni väl vänta på nästa tillfälle!!¨
Lycka till.... Kram Mio