• Fidelis ad urnam

personligt brev, meritförteckning/ CV. Beskriv skillnaden

Sitter och söker massvis med jobb och på många av dem står det att de vill ha in personligt brev, meritförteckning/ CV.
    Jag vet vad ett personligt brev är, men vad är det för skillnad mellan CV och meritförteckning?

I disagree with what you have to say but will fight to the death to protect your right to say it
  • Svar på tråden personligt brev, meritförteckning/ CV. Beskriv skillnaden
  • karinagumman

jag är inte i sökar fasen... just nu men kanske kan komma att bli... jag trodde cv var ett nytt ord för deet bara... är det inte så?

• Fidelis ad urnam

har ingen aning.

I disagree with what you have to say but will fight to the death to protect your right to say it
  • MamaKajsa

Meritförteckning, CV eller Resumé är samma sak. CV står för Curriculum Vitae, som är latin för levnadsteckning.

• karinagumman
    MamaKajsa skrev 2007-04-19 18:32:35 följande:
    Meritförteckning, CV eller Resumé är samma sak. CV står för Curriculum Vitae, som är latin för levnadsteckning.
    så skriver de skicka in cv.. menar de att de inte vill ha personligt brev utan bara meritförteckning?
  • Kaye

Hej, du ska få ett snabbt svar. Hinner tyvärr inte just nu ta fram länkarna till dig men sök via google på CV och meritförteckning om du vill ha exempel.

Kort kan man säga att ett CV är där du skriver vad du gjort yrkesmässigt, alltså var du jobbat och under vilka tidpunkter men du ska också beskriva vad tjänsten inneburit och vad du gjort... framhäv det som du åstadkommit. En meritförteckning är endast en kronolgisk sammanställning på dina arbetsplatser, studier etc i en meritförteckning beksriver du inte tjänsterna/studierna.

Hoppas min korta förklaring ger dig lite ljus! Återkom gärna med fler frågor så kan jag kanske ge dig svar senare i kväll

• Kaye

det är en allmän missuppfattning att CV och meritförteckning är samma sak och för det mesta så vet inte företagen skillnaden... tänk dig in i vad företaget vill veta om dig och varför just du passar för jobbet så löser det sig! Lycka till!

• AnneSophie

Jag har uppfattat att en CV är mer utförlig än en meritförteckning.
    Jag har, enligt de rekryteringsfirmor i London som jag främst varit i kontakt med (då det begav sig), ett ovanligt bra och tydligt CV så nåt rätt har jag ju gjort.

Personligt brev är en presentation av dig där man presenterar det "gottaste" och varför du passar för företaget/jobbet.

Man ska alltid skicka in båda.

Hur står det till med moralen? www.familjeliv.se/Forum-5-74/m19482368.html
  • Fidelis ad urnam

hur skriver du din CV då?

• Äventyr

Jag tror inte heller du behöver bry dig om skillnaden, eftersom arbetsgivaren inte heller förstår skillnaden. Satsa istället på att skriva ett riktigt bra "CV" så att du snabbt kan få iväg ansökningarna.

• MamaKajsa

dom skillnaderna mellan meritförteckning och cv, kaye pratar om är sanna men inget du behöver bry dig om Fidelis ad urnam. När man i folkmun säger cv så är det meritförteckning som menas.
    Men ett personligt brev ska alltid skickas med även om det bara står att man ska skicka cv i ansökan.

Lycka till med sökandet.

• AnneSophie
    Fidelis ad urnam skrev 2007-04-19 21:03:57 följande:
    hur skriver du din CV då?

Ungefärligt upplägg då:

*Kontaktdetaljer*

Namn
    Personnummer
    Civilstånd (bara singel/sambo/gift, ingen information om barn)

Adress

Telefon (även vilka tider som passar om du behöver kontaktas)
    Email

*Språk*

1) modersmål, flytande
    2) b-språk (tex engelska), nivå
    3) ev c-språk, nivå

*Utbildning & kurser*

Utbilningens namn, Skola (Land om ej Sverige)
    yyyy-mm-dd till och med yyyy-mm-dd
    Utbildningen handlade i huvudsak om bla bla bla...
    Texten bör vara max fem informativa och tydliga rader om vad utbildningens syfte var och vilka kunskaper du fick.

Upprepa...

*Arbetserfarenhet*

Yrkestitel, Företag (Land om ej Sverige)
    yyyy-mm-dd till och med yyyy-mm-dd
    Under min tid som [yrkestitel] så hade jag huvudsakligen ansvar för att bla bla bla bla.
    Texten bör vara max fem informativa och tydliga rader om din yrkesroll och de kunskaper du fick.

Upprepa...

*Övrigt*
    Tex hobby (alltid bra att skriva att man gillar att röra på sig) samt umgås med familj och vänner.
    Mer detaljerat om familjesituation (med andra ord: barn) bör man inte skriva utan ta på en ev intervju.

Vilket man lägger först, utbildning eller arbetslivserfarenhet, spelar ingen roll så länge det som är mest relevant för jobbet man söker ligger överst.

Hur står det till med moralen? www.familjeliv.se/Forum-5-74/m19482368.html
  • Pumpkin

Som sagt, CV är en mer utförlig meritförteckning. CV, eller Curriculum Vitae, betyder levnadsbeskrivning, och innehåller ofta noggranna beskrivningar av arbetsuppgifter och utbildningar, samt mer information om dig själv - t ex egenskaper, familjesituation, intressen, målbeskrivning osv.

www.cv-guiden.se är verkligen toppen!

Svar på tråden personligt brev, meritförteckning/ CV. Beskriv skillnaden