Rabarber-recept!
Nu börjar rabarberna bli klara. Ös på med era bästa rabarberrecept så att vi andra oxå kan njuta av dem i alla olika former. Jag ska baka en rabarbertårta i morgon - lägger ut receptet ifall den är god (vilket jag tror den är).
Nu börjar rabarberna bli klara. Ös på med era bästa rabarberrecept så att vi andra oxå kan njuta av dem i alla olika former. Jag ska baka en rabarbertårta i morgon - lägger ut receptet ifall den är god (vilket jag tror den är).
Anna K:Tack så jättemycket - snålvattnet rinner när jag läser.
Astoria: Jag har sett många recept där de blandar rabarber och jordgubbar - nu måste jag bara testa. Tack!
Nu har jag gjort den tårtan/kakan som jag tänkte börja med - oj vad den var god och oj vad fort den tog slut! Uppskattades av alla - räcker INTE till 12 portioner.
Jag följde receptet förutom att jag dubblerade rabarber, potatismjöl och mandelmassa.
Blanda smeten direkt i kastrullen, lite disk och lätt som en plätt.
Ingredienser
12 port
100 g smör
2 dl strösocker
2 ägg
2 dl vetemjöl
1/2 tsk bakpulver
100 g rabarber
1 tsk potatismjöl
100 g mandelmassa
florsocker
Gör så här
Sätt ugnen på 175°. Smält smöret i en kastrull. Ta den från värmen. Rör i socker, ägg, vetemjöl och bakpulver. Bred ut smeten i en smord och bröad form, 24 cm i diameter. Skär rabarbern i tunna bitar och blanda med potatismjölet. Lägg dem på smeten. Grovriv mandelmassan och strö över. Grädda i mitten av ugnen 25 - 30 min. Pudra över florsocker och servera med vispad grädde!