• LilaStar

Beredskapstjänst på veckovilan?

På mina veckoilor och dygnsvilor har jag beredskapstjänst. det är jag och en till på jobbet som delar på det. i snitt 2 veckor var i månaden.
    När det dygnsvilan så står det i arbetstidslagen att man får ha beredskap. Men ad som gäller på veckovilan har jag inte hittat någon lagtext om.

Någon?

• Svar på tråden Beredskapstjänst på veckovilan?
  • LilaStar

Ingen mer än jag som har Beredskap på jobbet?
    Hur funkar det hos er?

• LilaStar

testar ifall det är någon som vet idag...

• Jullan02

Jag har beredskap. Än så länge är det så (det är under förhandling fortfarande) att beredskapen numera räknas in i veckovilan. Blir väldigt besvärligt då vi har "önskeschema", vi måste täcka beredskap hela veckor, dock ej dagtid 07-16.00, men all övrig tid, fort har man kommit upp i maxtid, detta har gjort att nästan ingen vill ha beredskap eftersom vi forfarande får sämre betalt för den tiden och så ska det räknas som arbetstid. Himla besvärligt.

Det är inte lönt att förklara för nån som inte förstår
  • LilaStar

Men! vad jag kan utläsa i Arbetstidslagen så räknas inte beredskap som arbetstid?

Vad menar du att det räknas in i veckovilan?

• LilaStar

detta hittar på av.se i frågor o svar

Om arbetstagaren inte finns på arbetsplatsen, men är tillgänglig om det behövs (jour i hemmet) räknas det inte som jourtid.

• UWO BaraJag

Jag har beredskap men min arbetstgivare står (än så länge) utan för en hel del lagar så de gäller inte för oss.
    Går under något som kallas oreglerad arbetstid.

• LilaStar

likaså det här...

Vad är veckovila?

Arbetstagare ska ha ledigt minst 36 timmar i följd under varje sjudagarsperiod. Denna s.k. veckovila ska helst ligga i samband med veckoslut, och under den får man inte ha beredskap (jour eller liknande). Man får göra tillfälligt undantag om något händer som arbetsgivaren inte har kunnat förutse.

• LilaStar
    UWO BaraJag skrev 2007-04-21 21:14:03 följande:
    Jag har beredskap men min arbetstgivare står (än så länge) utan för en hel del lagar så de gäller inte för oss.Går under något som kallas oreglerad arbetstid.
    Har arbetsgivaren sökt dispans?

Har du för och nackdelar att dela med dig av?
  • UWO BaraJag

Jag antar att veckovila är lagstadgad helg. Fast den behöver inte inträffa under just lör-sön. Men jobbar man tex under lör-sön så måste man få ha en liknande ledighet någon annan tid under veckan.

...du har inte samma yrke som jag? Själv gillar jag inte beredskapen men... vad gör man?

• LilaStar

Vad jobbar du sjäv med då?

• UWO BaraJag

Alltså, det är något helsjukt avtal för länge sedan som hänger kvar.
    Man är ett arbetslag som jobbar och personerna i laget ska täcka upp så vi kan ha öppet dygnet runt, året om. Man jobbar tills det är klart på dagen, oavsett om det blir kl 12 eller kl 20 typ, sen är det en som är schemalagd att ta över beredskapen.

Under beredskapen får man tillägg om man "rycker ut" annars mycket låg ersättning. Problemet är att man inte får någon extra-vila för "utryckningar" under beredskap på veckorna oavsett hur mycket eller lite jobb det är.
    Under helgerna (beredskap fre kv -mån morgon) får vi tre lediga dagar som komp, oavsett arbetsmängd. Dessa får man ta ut när jobbet tillåter. Dock är det lite tungt att ha beredskap så länge, eftersom det är dygnet runt då och man kan bli uppringd och måste åka iväg närsomhelst. Ibland jobbar man ju sjukt många timmar i sträck.

Ja, ja.. vi får se vad EU säger sen om det. Jag rekommenderar det dock inte, även om jag vet många som trivs med det.

• LilaStar

oj! det låter tufft! Speciellt om man har barn!

• Aquilon

Beredskap utan arbetsinsats bryter inte dygnsvilan men däremot veckovilan. Jour (där man befinner sig på arbetsplatsen) bryter både dygns- och veckovilan... Lite lagom snårigt.

• Jullan02

Vårt avtal är hyfsat snårigt, min arbetsgivare har ett gammalt dispensavtal, kan det inte utantill riktigt, så jag låter det vara osagt hur det är.

Facket förhandlar fortfarande, arbetsgivaren har sökt ny dispens...ja det är en himla soppa just nu, tack och lov är jag FL och hoppas allt löst sig när jag är tillbaka.

• LilaStar
    Aquilon skrev 2007-04-22 08:27:32 följande:
    Beredskap utan arbetsinsats bryter inte dygnsvilan men däremot veckovilan. Jour (där man befinner sig på arbetsplatsen) bryter både dygns- och veckovilan... Lite lagom snårigt.
    Tack!

Klart och tydligt förklarat :)

Men vad händer nu om man hoppar in på beredskapen på kvällen..

jag tar ett ex.

säg att jag jobbar 8-17 mån-frdag.
    och att beredskapen ligger 17-23

Säg att jag på tisdagen hoppar in på beredskapen och jobbar 17-23.
    innebär detta då att arbetsgivaren ska ge mig ledigt så att jag får 11 timmars dygnsvila?
    alltså skulle jag isf börja klockan 10 dagen efter.

Säg att man inte har beredskap. Och frivilligt väljer att gå in o jobba som exemplet ovan. vad gäller då?
  • Jullan02

Lila Star: det här problemet har ju vi också, just nu på vår arbetsplats råder "svävande" djungelregler, vi är fast i dispensträsket och har ännu inga direktiv egentligen...

Trots arbetstidslagar så finns det fortfarande arbetsplatser som tidigare haft ´dispens och hoppas kunna fortsätta på gamla regler, det är verkligen inte enkelt. Därför tror jag att det generellt är svårt att säga hur det är på just ditt jobb.

har själv suttit med schemaplanering innan FL och det har varit väldigt besvärligt. Min arbetsplats är till 50% uppbyggd på beredskapstjänstgöring.

• LilaStar

Ja jag blir galen på det här. Tänk om någon visste exakt vad som gällde!

• Aquilon

LilaStar: I ditt exempel skulle du mycket riktigt inte få börja jobba igen förrän klockan 10 dagen därpå - efter 11h dygnsvila. Vare sig det rör sig om inhopp under beredskap eller frivillig övertid så skall du fortfarande enligt lagen ha 11h dygnsvila. Undantag kan göras vid sk "force majeur" - dvs katastrofliknande händelser.

I mitt fall som läkare sker brott mot arbetstidslagen på daglig bas. Detta i väntan på lokala kollektivavtal som skall reglera frågan.

En viktig sak att ta upp i sammanhanget: Det är ARBETSGIVAREN, inte arbetstagaren som bryter mot lagen.

Svar på tråden Beredskapstjänst på veckovilan?