• Svar på tråden Vegetarisk middags-tråd DEL 6
  • Lyckolycko

Bambi Tinuthiel & Misfits:

Fräs hackad gul lök i olivolja.
    Häll på en burk krossad tomat.
    Skär halloumi i bitar av valfri storlek och ha i.
    Häll ner lite goda oliver.
    Krydda med färska basilikablad och svartpeppar. Lite salt också kanske, inte mycket då både oliverna och osten är salta.
    Klart. Superlätt!

• Mirren

Jag tar Lyckolycko ad notam och lagar detta till lunch idag. Fast jag har inte någon färsk basilika, prövar med lite timjan istället .

• Chaia

Härligt med en ny tråd! Ikväll är vi bortbjudna, så jag har ingen aning om vad som serveras.

Oh you dark one - Eternal outsider - Caught in the spider's web you've spun
  • Misfits

Sambon är och handlar åt mej. Hehe får se vad han hittar på. Som när jg skall köpa kött åt honom i byaffären. Manuell köttdisk.

1. hur mycket köttfärs äter en person? 2. hej jag vill ha kött, ingen aning vilket kött jag skall varken äta eller tillreda det

(sambon säger alltid: köp kött)

• Mirren

Tillbaks efter att ha testat Lyckolyckos recept. Tog färska tomater (hade några som jag ville bli av med) istället, kryddade med timjan och spädde med lite vitt matlagningsvin (ca en tesked socker). Också jättegott, brukar ha Fetaost i vanliga fall men Halloumni var bra och smakade helt annorlunda.

Chaia, du får rapportera om vad du blev bjuden på!

Misfits, snäll du är som köper kött åt din man. Hemma hos oss äter vi av praktiska skäl enbart vegetariskt, annars skulle vi vara tvungna att ha två uppsättningar grytor och skärbrädor (gillar inte tanken på att använda samma). 

• Misfits

Mirren: sambon har egen stekpanna , skärbräda och kniv

• Misfits

Han hade köpt quornbitar, vegebiffar och något till. Inga grönsaker. Men vi klarar oss i helgen iaf. Nä ikväll Imorgon får jag åka och fixa mer...

• Lyckolycko

Mirren: säkert godare med färska tomater, det brukar det ju vara! Och vitt vin låter som det passar i. Vi gör också en variant med feta ibland, men halloumin har så bra konsistens.

• mjuik

Jag brukar äta tomat- och halloumisås alldeles för ofta.
    Kör alltid färska tomater och har alltid sambal oelek i. Mycket mycket godare så =)

Jag ska göra tårtor till på torsdag. Blir nog till 40 pers, hur många behöver jag göra och vad ska jag ha i?
    Jag gillar äpplemos i men det känner jag ingen annan som gör.
    Någon som kan hjälpa mig?

Till lunch idag blev det svamprisotto med färsk ingefära i. Det blev inte så gott som jag hade hoppats på.

• Mirren
    mjuik,
    Standardfyllningar är väl mosade bananer, vaniljkräm, hallonsylt och grädde. Själv föredrar jag en tårta som heter "Dajmtårta" och som består av marängbottnar med Dajm-parfaitfyllning. Fördelen med den är att man kan förbereda den i förväg (eftersom den ska vara fryst) och man kan laga den i långpanna. Om det är någon som är intresserad får ni hojta så skriver jag av receptet (kommer från "Sannas kafferep").
Svar på tråden Vegetarisk middags-tråd DEL 6