• Dofilus

Ang (3D/4D) ul för "nöjes skull"

Eftersom ultraljud medför att en hel del energi (som i sin tur blir värme) skickas in i fostret så bör man nog undvika att göra fler än vad som är medicinskt nödvändigt och även inte göra dem längre än nödvändigt. Dessutom är det ännu mer energi i 3d/4d-ultraljuden än i äldre typer.

Och ja, jag vet flera som gjort UL för "nöjes" skull. Och kolla könet? Varför? Det får man ju reda på vid förlossningen. Ser ingen som helst anledning till att kolla könet. Ska man byta om det visar sig att barnet har "fel" kön eller?

• Dofilus

Maria C S 75: Det är väl ingen som har ifrågasatt UL som är medicinskt motiverade vilket dina uppenbarligen var? Det folk har ifrågasatt är UL för "nöjes" skull. T ex få "fina 4d-bilder" eller kolla köne. Finns ingen medicinsk anledning till att kolla könet, om man nu inte anser att valet blått eller rosa är en medicinsk orsak.

• Dofilus

Essi73: "Jag tror att det ligger mer än så bakom valet att kolla kön."
    Som vad? Slippa fundera på 2 namn? Kunna välja färg på barnvagnen?

• Dofilus

Essi73: Nej jag har svårt att se några fler anledningar än vissa som kan underlätta lite praktiska saker (namnval + inköp av saker mm).

Någon medicinsk anledning kan jag faktiskt inte komma på (om det nu inte är så att föräldrarna har någon gen som kan ge sjukdomar som slår mot ett visst kön men då är det mer sjukdomen och inte könet man kollar efter).

Och då skulle iaf inte jag utsätta mitt ofödda barn för förhållandevis stora energier bara för "nöjes skull" (vilket det är om det inte finns medicinska skäl) innan det finns mer forskning på området.

• Dofilus

Meeri K: Ja tack, ge mig en medicinsk anledning (förutom att se om barnet kan ha defekter pga vilket kön det har. Ytterst ovanliga fall).

Essi73: Menar du vidga mina vyer mer så att jag inte som nu vill försöka undvika att i onödan utsätta mitt barn för något som inte är bevisat att vara ofarligt?

Svar på tråden Ang (3D/4D) ul för "nöjes skull"