• Meeri K

Ang (3D/4D) ul för "nöjes skull"

Dofilus skrev 2007-04-22 15:31:43 följande:
    Eftersom ultraljud medför att en hel del energi (som i sin tur blir värme) skickas in i fostret så bör man nog undvika att göra fler än vad som är medicinskt nödvändigt och även inte göra dem längre än nödvändigt. Dessutom är det ännu mer energi i 3d/4d-ultraljuden än i äldre typer.Och ja, jag vet flera som gjort UL för "nöjes" skull. Och kolla könet? Varför? Det får man ju reda på vid förlossningen. Ser ingen som helst anledning till att kolla könet. Ska man byta om det visar sig att barnet har "fel" kön eller?
    Vi kollade könet när jag väntade Mattis, och det var för att helt enkelt kunna ta till mig graviditeten... Efter 9 års ofrivillig barnlöshet och otaliga behandlingar är det inte så lätt att förstå att man äntligen är gravid, och sen att tro att allt ska gå bra så man får behålla och föda barnet... Jag gjorde 16 ul när jag väntade Mattis och det lär ju bli en hel del nu också, och jag tycker att folk inte borde lägga sig i varför det blir så!!! Vissa får helt enkelt göra fler, oavsett anledning, men vad har andra med det att göra??? Inget!!!
    ~~~Mattis 13/9-06, Knodden bf 15/12~~~
  • Meeri K
    Dofilus skrev 2007-04-22 15:36:34 följande:
    Maria C S 75: Det är väl ingen som har ifrågasatt UL som är medicinskt motiverade vilket dina uppenbarligen var? Det folk har ifrågasatt är UL för "nöjes" skull. T ex få "fina 4d-bilder" eller kolla köne. Finns ingen medicinsk anledning till att kolla könet, om man nu inte anser att valet blått eller rosa är en medicinsk orsak.
    Dofilus skrev 2007-04-22 15:37:54 följande:
    Essi73: "Jag tror att det ligger mer än så bakom valet att kolla kön."Som vad? Slippa fundera på 2 namn? Kunna välja färg på barnvagnen?
    Det som ligger mer bakom att kolla könet är att faktiskt kunna få det bekräftat VEM det är som där inne... om klädvalet får stå för andra, men för mig och Fredrik handlade det om att göra det verkligt!!!
  • Meeri K
    Dofilus skrev 2007-04-22 15:44:47 följande:
    Essi73: Nej jag har svårt att se några fler anledningar än vissa som kan underlätta lite praktiska saker (namnval + inköp av saker mm). Någon medicinsk anledning kan jag faktiskt inte komma på (om det nu inte är så att föräldrarna har någon gen som kan ge sjukdomar som slår mot ett visst kön men då är det mer sjukdomen och inte könet man kollar efter).Och då skulle iaf inte jag utsätta mitt ofödda barn för förhållandevis stora energier bara för "nöjes skull" (vilket det är om det inte finns medicinska skäl) innan det finns mer forskning på området.
    Det är klart att du har svårt att se fler anledningar eftersom du troligtvis behöver vidga dina vyer lite...

Vill du ha en medicinsk anledning???
  • Meeri K
    Dofilus skrev 2007-04-22 16:09:48 följande:
    Meeri K: Ja tack, ge mig en medicinsk anledning (förutom att se om barnet kan ha defekter pga vilket kön det har. Ytterst ovanliga fall).Essi73: Menar du vidga mina vyer mer så att jag inte som nu vill försöka undvika att i onödan utsätta mitt barn för något som inte är bevisat att vara ofarligt?

En medicinsk anledning till att ta reda på vilket kön barnet i magen har KAN VARA (behöver inte vara); "djup depression med svårigheter att ta till sig graviditet"... Skrivet av både läkare och psykolog!!!

Med vidga dina vyer menar jag som citat av föjande:
    "Essi73: Nej jag har svårt att se några fler anledningar än vissa som kan underlätta lite praktiska saker (namnval + inköp av saker mm).

Någon medicinsk anledning kan jag faktiskt inte komma på (om det nu inte är så att föräldrarna har någon gen som kan ge sjukdomar som slår mot ett visst kön men då är det mer sjukdomen och inte könet man kollar efter)." (inlägg nr 30)

Efter du har svårt att se fler anledningar, och heller inte vet om att det finns andra medicinska anledningar än det du nämner, så kan det vara värt att vidga vyerna för att ta reda på att du kanske inte vet om allt och isf kanske läsa på lite mer innan man hoppar på en grupp av människor för att de väljer att göra ett annat val än en själv...

• Meeri K
    snöstjärna: jaa, nuförtiden verkar det vara populärt att kalla sig ofrivilligt barnlös också, fast man kanske bara har försökt i några månader... MÅNGA här inne på fl kallar sig ofrivilligt barnlösa fast de inte ens vet om att gränsen att få söka läkarhjälp går vid 1 år, och ljuger hellre för att snabbare få hjälp än att faktiskt låta tiden ha sin gilla gång...

Jag kunde inte ta till mig graviditeten fast jag fick veta vem det var som låg därinne, men det blev lättare att visiualisera mig med en son i famnen... Bilderna sket jag fullständigt i, kan jag säga!!!

Och eftersom du förstår att det är svårt att förstå att man är gravid i början, så kanske du kan förstå hur mycket svårare det är att förstå det när man har försökt i 9 år... Att sedan gå in i en djup depression på det, borde göra att du förstår hur ÄNNU mer svårt det blir att ta till sig det... Eller är det bara så att läkare och psykologer ute i verkliga livet som förstår det, men här inne på fl fattar ingen det???

Varför hänvisa till 70-talet när vi lever på 2000-talet? Tiderna förändras, och det gör människor också... Livet är inte så enkelt för alla, även om många skulle önska att det var så lätt...
  • Meeri K
    siamusen skrev 2007-04-22 17:30:08 följande:
    Samtidigt finns det sa mycket som vi inte vet om det är farligt eller ej. Tycker inte man ska hoppa händelserna i förväg heller.Anser att det borde visats pa fler skador iom att metoderna anvânds utomlands väldigt mycket mer än i sverige. Inget som tyder pa det hittills.Utöver det sa far vâl alla göra som de anser rätt utan att nagon annan ska skuldbelâgga dem.
    Precis...

Tycker att man ska leva mer i nuet, och att folk ska sluta skuldbelägga människor för val de gör... Vissa väljer att dricka när de är gravida eller ammar, jag själv skulle aldrig tänka tanken, men inte fasen hoppar jag på dem för det... Vissa väljer att göra många ul (av olika anledningar, och låt dem få göra det utan att få onödiga påhopp av människor som av någon anledning känner att de måste ställa andra människor mot väggen för de val de gör... Andra gör abort, medans vissa inte kan tänka sig det, men låt var och en få avgöra själva...

Jag har tänkt på barnet i magen i första hand, och därför tog vi reda på könet (fick veta då vi frågade på rutin-ul), och det är det absolut bästa beslutet jag tog när jag var gravid... Jag mådde något bättre av att få veta att det var en son, men att få veta att det var MIN son därinne som sparkade gjorde att jag tog mycket bättre beslut under graviditeten än jag gjort annars...
  • Meeri K
    Clavi skrev 2007-04-22 17:50:02 följande:
    Jag skulle aldrig göra ett ultraljud för skojs skull. Nu har jag tyvärr haft en en probelmatisk graviditet och gjort 6 ultraljud redan och känner mig inte bekväm med det. Jag förstår inte varför folk är så hysteriska med ultraljud.
    Men skulle du känna dig mer bekväm genom att avstå från att göra ul´en? Du kan ju faktiskt avstå från att göra ul om du inte känner dig bekväm med att göra dem, det är ju en avvägning du får göra... Veta eller leva i "okunskap" typ... Det är ju DITT val, även om läkarna kanske tycker att du ska göra ul av en anledning....

Hysteriska tycker jag är att ta i, för här på fl förstoras verkligen saker och ting upp...
  • Meeri K
    snöstjärna71 skrev 2007-04-22 18:46:52 följande:
    Meeri K, det du beskriver låter ju som just en medicinsk indikation för ul. Din läkare verkar ju ha bedömt det som att du behövde det. Sen ÄR det svårt för de flesta att ta till sig att man är gravid och det är helt naturligt. Jag förstår inte varför vi i dagens samhälle ska problematisera sånt som är en naturlig del av livet.Varför pratar alla om att skuldbelägga, detta handlar om information om hur kunskapsläget ser ut, om att medicinska experter avråder från att göra ul utan medicinske indikation. Jag blev själv förvånad över att det fanns sådana kunskapsluckor och jag vill i alla fall veta så mycket som möjligt innan jag fattar beslut som kan påverka mitt barn. Att man inte sett skador trots att en metod använts en del behöver ju inte bero på att skador inte uppstår utan att man inte studerat detta på rätt sätt

Jaa, för vissa av ul´en var det klara medicinska indikationer, andra var mest för att läkarna ville kolla efter eller för att lugna ner mig...

Men det är ju så att även om man har svårt att ta till sig att man är gravid, och det är helt naturligt, så finns det de som har svårare än "normalt"... För de flesta så sjunker det in efter en viss tid, men för vissa sjunker det aldrig in för att de kan helt enkelt inte ta till sig det... Alla funkar inte likadant!!!

Och det är så, kolla själv här på fl, folk skuldbelägger andra för att de gör ul OAVSETT vilken orsak de gör ul för... Precis som att de har med det att göra?!?!?

Svar på tråden Ang (3D/4D) ul för "nöjes skull"