• Soolina

Sugarpaste på tårta??

Hej Hopp!
    Vi ska ha dop för våran Filip i Maj.
    Nu undrar ja, angående sugarpaste...kan man täcka vilken tårta som helst med det???
    Tex en chokladtårta med apelsinmousse??
    Vad smakar det, är det jättesött och gör tårtan dubbelt så "maffig"??
    Kan man få tag på ljusblå sugarpate??

• Svar på tråden Sugarpaste på tårta??
  • colubrid

använde sugarpaste när min son fyllde ett år, tycker att tårtan blev i det allra sötaste laget och personligen gillade jag det inte. Men man kan ju få lite roligare färger. Nu vet jag inte riktigt hur det blir för andra eftersom jag bakar extremt sällan och är långt ifrån nån händig bagare, men tyckte den var lite svårhanterlig eftersom den blev mjuk när den var varm och medans man kavlade ut den så kallnade den och det blev lätt sprickor.
    Som underlag bör du ha nån slags kräm som inte gör att det svettas igenom sugarpasten.
    Beställde min från www.kakburken.se och där finns oxå alla färger som går att använda

If you cant tell the truth about yourself, you cannot tell it about other people
  • Soolina

Ah okej, jag vill inte att den ska vara för söt, med det ser så fint ut!! Jag vill att det ska se ut som en doptårta, man kanske kan garnera den på något annat vis, men jag har inga söta ideér!

• Nillizen

Hej hej, du kan även blanda sockerpasta och marsipan, då får du även en goda marsipan smaken. har några tårtbilder i mitt galleri där kan du få nån iden kanske.

• colubrid

ja det ser fint ut, men du kanske kan göra typ en sån tårta med fina dekorationer på, och sen andra tårtor med annat på som kanske faller i smaken för större delen.
    Tyckte att jag kavlade den där sockerpastan så tunt det bara gick men ändå blev den rätt tjock och rätt konstig att skära igenom när man skulle ta en tårtbit.

If you cant tell the truth about yourself, you cannot tell it about other people
  • Laire

Hej, tipsar om tårttråden:

Jag tycker att sugarpaste är lättare att använda än marspian och ja, det kräver lite övning för att "förstå" SP:n, men sedan är det bara att köra.

Du kan ha SP på vilken tårta som helst, beroende på vilket märke du köpt kan du behöva fodra den med smält margarin, men med rätt märke slipper man det.

Sp smakar mest sött, därför kan man tillsätta lite essens om man vill det, det arbetar man in samtidigt som man arbetar in färgen.

www.tartdecor.se har SP man inte behöver fodra.

Många som yttrar sig har ingen egen mening, bara motsatsen till andras.
  • Laire

Tipsar också om att i tårttrådens trådstart (längst ner i den) finns länk till TS sida där hon samlat länkar till många av FL:s tårtor, indelat i kategori.

Så där kan du se andras egengjorda doptårtor.

• kidA

du kan täcka vilken tårta som helst med det ja. o färga in den om du så önskar. tänk bara på att FODRA tårtan m smörkräm eller så om du har grädde närmast sugarpasten. grädde smälter nämligen SP.

• timberhochmandie

Jag hade sugerpaste på våra bröllopstårtor, och när jag köpte min tipsade tjejen i affären om att det fanns folk som gjorde dubbla lager - först marsipan för smakens skull, och sedan sugarpaste för utseendet. Så gjorde jag på våra tårtor och det tyckte jag blev bra. Tror dock på det där Laire skriver om att fodra, för om det blir helt torrt så lossnar ju lagren från varandra.

• kidA

ska säga att senaste tårtan jag gjorde med SP så penslade jag bara insidan av locket med flytande milda culinesse. funkade lika bra det. smörkräm är ju så förbaskat äckligt

• Laire

Vanlig smörkräm är inte så gott, men marängsmörkräm var faktiskt helt okej, smakade inte så mycket alls. Hade samma konsistens som grädde.

Dock gillar jag inte när det stelnar i kylen och blir stenhårt!

• Soolina

Oj oj...då ska jag ta och läsa på lite nu då!
    Tack tack för alla svaren!!

• Jennert86

känske är en dum fåga men asså då när man "fodrar" SP penslar man innsidan av SP eller direkt på tårtan? ska baka doptårtorna till i helgen blir nog fredag eller lördag förmiddag

• Laire

Du penslar SP:n innan du lägger på den.

D v s om du INTE har Ballinas SP, Ballinas behöver inte fodras.

• Jennert86

okej ja har köpt från Kakburken.se

sen tänkte ja att om man har passionsfruktsformage och choklad creme så blir inte själva tårta så himmla söt efter som att SP är lite sötare änn marsipan

Svar på tråden Sugarpaste på tårta??