• MagdaA

Förbereda inför prematur barn?

Vi riskerar att vårt barn föds förtidigt. Skulle därför vilja ha tips på vad man bör tänka på och vad som kan vara bra att förbereda i god tid. Kanske nån har tips på nån bra bok om prematurer också?!

Vår första dotter föddes i vecka 20 pga försvagad livmoderhals. De var inte helt säkra på att det var orsaken så nu är jag blev gravid igen så har jag fått gå på täta kontroller. I vecka 19+2 sattes cerklage och jag är nu i vecka 25. Bäbisen mår bra och växer som den ska, men tappen blir allt kortare. Risken finns att även detta barn kommer för tidigt, skulle därför vara skönt att veta vad man ska förbereda.

Ängel i himlen och plutt i magen!
  • Svar på tråden Förbereda inför prematur barn?
  • MagdaA

Niinis: Hur mycket vägde eran pojke när han föddes?!

• MagdaA

antisocialbitch: tack. Ja, ta det lugnt är det läkaren säger också. Synd bara att det inte finns så mycket mer att göra.

• MagdaA

Niinis: okej. Var hos läkaren igår, beräknades då vara i vecka 25+0 och bäbisen vägde ca 800 g. Skönt å höra att er kille mår bra!

• MagdaA

Niinis: Ja, det känns som att varje dag som går å h*n får stanna i magen är som att vinna på lotto!

Låter som jag redan nu förutsäger att bäbisen ska komma förtidigt, men så är det inte alls. Vill ju gärna gå hela graviditeten, men känner ändå att det kan vara bra att förbereda sig, iom att riskerna finns.

• MagdaA

Tack för alla tips. Någon dag tänkte jag ställa mig och göra portions-pajer och frysa in. Kan vara skönt att ha i frysen.

• MagdaA

asjaky: nej, ingen cortisonspruta. Vad gör dom för effekt?

• MagdaA

Okej. Tack för infon om corisonsprutorna. Ska ta upp det med min bm på onsdag. Jag går på spec mvc så hon borde ju ha koll på det. Min läkare har inte sagt nått om det, kanske tror han att det itne ska behövas, för vår förhoppning är ju att bäbisen ska stanna många veckor till!

Vi tillhör Öviks sjukhus, men kommer troligtvis att hamna i Umeå om bäbisen kommer tidigt, beror på om det finns plats där.

Åh, låter som jag tar ut massor i förtid, men jag vill bara vara förberedd så gott det går! Är en planerare ut i fingerspetsarna så att gå och inte veta hur våren/sommaren kommer att bli är verkligen frustrerande. Men, jag försöker koppla av och tänka att huvudsaken är ju att bäbisen mår bra iaf!

• MagdaA

asjaky: jag har hört 1 dag i magen = 1 vecka i kuvös, men jag vet inte vilket som stämmer bättre. Det bästa är ju iaf att bäbisen stannar i magen så länge som möjligt!

ang cortisonsprutor... hur får man dom?! och hur påverkar det bäbisens lungors mognad?

• MagdaA

Niinis: ja, jag har också hört det. Bara å hoppas att det finns plats där OM den lille skulle vilja kika ut tidigt.

• MagdaA

marik: oj! bara 0,8 mm! Det är ju ingenting! Du menar inte 0,8 cm?

• MagdaA

Tildamamman: tack för infon. Jo, stå å laga massa mat och baka massa tänker jag inte göra, inte mer än vad jag redan gör.

ska till bm i morgon på spec mvc så jag ska höra med henne ang kotisonsprutorna då.

• MagdaA

Just nu verkar det iaf lugnt här. än så länge håller cerklaget och skulle bäbisen komma nu är iaf chanserna goda. Har däremot en kompis som det ser värre ut för. Hon är i vecka 26+3, väntar tvillingar och nu har det blivit komplikationer, hoppas så innerligt att det går vägen för dom!

Svar på tråden Förbereda inför prematur barn?