• Naish

Tips mot förstoppning

jag är gravid i vecka 16 och är så förstoppad, har konstant ont i magen och ibland blir det riktigt outhärdligt. Någon som har något bra tips?
    Jag äter katrinplommon & dricker katrinplommonjuice, äter frukt å fibrer å är ute å går 2 h varje dag.
    ALLA tips tas emot med glädje
    Tack på förhand
  • Svar på tråden Tips mot förstoppning
  • maskoten

Jag har en matsked linfrön på min musli varje morgon, och det har hjälpt mig. Sluta med katrinplommon, de ger inte så stor effekt däremot innehåller de mycket socker.

Not diamonds, but heels are a girl's best friend - William Rossi
  • Nyfiken gul

En annan bra sak är att SLUTA med mjöl och mjölk!

Båda två är stoppande och det i onödan också...

Ingen ost på mackan, drick inte så mycket mjölk (helst inte alls) ,  ät lite eller ingen pasta, var försiktig med fil och yougurt, ät inte så mycket bröd och fikabröd osv osv....

Skär ner så mycket du kan av mjölk och mjöl o hitta andra alternativ istället.

• butterfly82

Kiwi och psylliumfrön! Jag tycker katrinplommon o Laktulos ger så gasig mage

• Västkusttjejen

Är läkerol!!!!!!!!! Jag åt en liten ask läkerol och ojojoj det bara rann ur mig *ASG*

• Damien och Adrian

jag äter järntabletter, neferex och inget hjälper mot förstoppningen, suck... har dock inte testat kiwi, ska köpa det!

• mom83

Du ska dricka mycket, äta mycket fibrer och frukt och motionera är det bästa tipset. börja inte att änvända lexermedel. inte bra för barnet. Det finns en gröt som heter pajalagröt som ska vara superb mot förstoppning Jag har tyvärr inte receptet, men sök på nätet. Där finns det säkert.

• VIP

Lactulos funkade jättebra för mig när inget annat hjälpte. Inte vanebildande och har absolut ingen inverkan på barnet.

• Damien och Adrian

Problemet med järntabletterna är att inget hjälper - jag äter massor med fibrer och dricker vatten i mängder. Har alltid gjort det.

• Glass

Man kan äta för mycket fibrer också. Det kan bli för mycket för magen att jobba med och speciellt när man är gravid och tarmarna arbetar saktare.
    Har du testat laktulos?

En grej som hjälpte en kompis till mig var att sluta med grovt bröd och flingor och sånt och istället äta en frukt eller två till varje mål. Då får man i sig fibrer, men magen har en större chans att hänga med.
    Är du förstoppad just nu så tycker jag att du ska "rensa" ut lite mer laktulos, så att magen har en chans att börja om lite.

• Rosie Nielsen

Min bm tipsade om:
    Dricka mycket vatten
    Kiwi
    Plommon eller russin
    Knäckebröd
    Pasta

• April Buddha

Om man slutar med mjölkprodukter bör man dock tänka på att man får i sig tillräckligt med kalcium på annat sätt...

mom83: varför skulle det vara farligt med laxermedel? Det är väl snarare så att det kan vara skadligt att gå med förstoppning för länge.

• syrlig

jag fick knasont av laxermedlet. Alla gaser som kom och ajajaj, ush, jag var riktigt orolig där ett tag! Käka morötter är också bra! Gott och fiberrikt är att riva en massa morötter och palsternacka i köttfärssåsen. Det är mums!

• mamman i skogen

lagg linfron i blot i ett kitet glas typ shotsglas lat dem sta tills dagen efter blir lite snuskig konsistens:( ta din morron shot med ett leende fron vatten och allt. En apelsin om dagen har hjalpt mig ocksa (eller grape frukt)

• Linelaban

Laktulos är något man tar i förebyggande syfte!
    Det innehåller mycket socker och gör att du får en större volym på din avföring!

Om man redan är förstoppad ska man uppsöka sin läkare eller vårdcentralen och få ett microlax eller liknande!

Svar på tråden Tips mot förstoppning