• Karisma

Ngn som använt platon vid dränering?

Hej,

Vi ska dränera nu och funderar på platon eller fuktspärren. Tänker även tilläggsisolera, gissar m 10cm isolering. Ända upp till träfasaden.

Är det ngn som gjort detta och kan berätta om ni är nöjd med resultatet. Var det svårt att göra själv? Blev det varmare i källaren?

Känner ni ngn som INTE är nöjd m platon/fuktspärren och varför isf?

Gärna pris på enbart material och även på grävning om ni lejt bort (svart som vitt). Vi har 40m runt huset.

Tacksam för svar.

MVH Kristina

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-04-21 20:34:27:
    Det är den här vi funderar på.

www.fuktsparren.se/

• Svar på tråden Ngn som använt platon vid dränering?
  • ulle77

Vi ska också göra det i sommar men har valt isodränen. Vi ska göra det vitt, det är så mycket som kan krångla så förutom mitt skattesamvete så känns det bättre att ha garantin på papper. Vi kommer betala ca 100 000 för allt (grävning, rör, isodrän) men vi har ett rätt krångligt hus, en annan offert slutade på typ 200 000 så det skiljer rätt mycket nu i byggboomens tid. Isodränen till vårt kostar ungefär 35 000 - 40 000 och vi räknar också på ungefär 40 meter. Vi ska inte göra något själva, förutom ta bort ev gammal tjära.

Hoppas det här hjälpte lite.

• Karisma

Vi har pratat m en firma som använder sig av porän, typ som isodrän. Han skulle ha 82000:-. Tycker jag är alldeles för dyrt. Materialet ligger på 30 000:- så 52000:- i arbetskostnad betalar jag inte. Är väl snål, men jobbet går så fort att göra att jag tycker det är överpris.

Vi har en altan som sträcker sig över 2/3 av långsidan och en bro som ställer till det. För 65 000:- hade jag nog lejt bort allt. Nu kommer vi göra mkt själv.

Vi skulle få det 20 000:- billigare om vi satte platorna själv, han skulle visa hur vi gör. Tycker det är dyrt ändå.

Vi har pratat m en annan kille som har egen grävmaskinsfirma, så han ska gräva åt oss. Svart/vitt, ingen aning ännu. Platon är betydligt billigare och vanligare att man använder vid dränering. Har alltid varit inne på porän, men nu är jag inte så säker längre.

Ngn annan????

• ulle77

Ett par kompisar till oss gjorde mycket själva, hyrde killen som grävde och typ platonmatta. Det gick på 40 000 iallafall. Det tar ju tid, det är det som är problemet. De som ska göra det här räknar med minst två veckor och då är de flera stycken.

Platonmattan är ingen isolering, det är därför det är billigare, så vill ni ha en varmare källare så funkar det inte med platonmatta. Vi har kommit fram till att vi ska ha kontor/hobbyrum i källaren så därför vill vi isolera också, hade vi bara använt källaren som källare så hade vi nog valt enbart platonmatta.

Men skönt att ni känner att ni kan göra en del själva, vi är ganska dåliga på byggsaker så vi vågar inte ;-(

• Karisma

Fast man kan ju lägga isoleringskiva på 10cm utanpå platonmattan/fuktspärren. Så det blir ju samma sak egentligen, isoleringen blir fortfarande på 10cm.

Fick ett pris på 89:-/kvm på platonattan inkl ispleringsskivan. Sen tillkommer då rören och skivorna som vi ska ha ovan mark. Viktigt att inte glömma och isolera där. Smiter ut mkt värme.

Du har inte hört ngt dåligt m platon mattan annars då?? Att den skulle vara sämre??

• Karisma

Vi är inte heller så duktiga, men kan andå inte tänka mig att det är så svårt. Alla rör i marken tänker jag inte lägga själv, ska ju vara viss lutning och så.

Ingen som satt upp Platonmatta eller Fuktspärren?

• ulle77

Det enda jag vet är att med isodränen ska (behövs) det inte vara platonmatta också, trodde helt enkelt att alla isolerskivor för ändamålet även var till mot vattnet och fukt.

www.byggahus.se/bygga/dranering.htm

Antar att ni kan rätt mycket redan men här är en länk om dränering.

• ulle77

Verkar inte funkar som jag tänkt mig. Länken är för lång

Kopiera följande text och använd som söksträng på google så kommer du rätt

"Jag skulle vilja vända på steken och säga att er källare klarar sig säkert bra med platon, men att det är direkt dumsnålt att inte lägga på (även) isolering! Det skiljer inte så mycket i pris, är lättare att utföra"

• Karisma

Åhh är så kluven. Isodrän/Pordrän verkar bättre, men samtidigt kan jag direkt säga varför, för jag vet för lite. Det skiljer en heldel i pris, det är väl det som är så jobbigt.

Får nog kolla upp priser på isodrän runt om i Umeå. En siffra jag har är 30 000:- för ända upp till träfasad + rör.

grannen har satt pordrän, får se hur jag gör, känns svårt och jobbigt. Alla företag talar ju så bra om just sitt fuktskydd.

Tack för att du tagit dig tid att hjälpa mig.

Ingen som satt Platon, som har info att dela med sig av???

Kram K.

• ulle77

Det är så lite så, jag lär mig ju mer också
    Jag var lite orolig ett tag ikväll att vi valt alldeles fel, eftersom enda anledningen till att vi har valt just isodrän är att vi pratat personligen med dem som tillverkar det (på mässa) och fått se och hålla i det. Har inte sett pordrän eller platon eller något annat.

Svar på tråden Ngn som använt platon vid dränering?